Apple ve Google'ın Yeni Savaş Cephesi: Oyunlar

Oyun-
5 dakikada okuyabilirsiniz

Apple Ve Google'ın Yeni Savaş Cephesi: Oyunlar

Apple Ve Google'ın Yeni Savaş Cephesi: Oyunlar

Mobil dünyasına hakim olmak için Apple ile Google arasında uzun zamandan beri devam eden savaş uygulamaların en karlı olanına sıçrıyor: Video oyunları

Konuya yakın kaynaklar, Silikon Vadisi'nin iki devinin üst düzey oyunlar ilk olarak kendi işletim sistemlerinde satılması için oyun geliştiricileri ile görüşmeler yürüttüğünü belirtiyor.

Kaynaklar, buna karşılık Apple ve Google'ın uygulama mağazalarının ana sayfasında ve listelerde bu oyunlara öncelikli alan tanıyarak tanıtım yapma önerisini sunduğunu ifade ediyor.

Popüler zombi strateji oyunu "Plants Vs. Zombies 2" için oyunun yapımcısı Electronic Arts (EA), geçen Ağustos ayında Apple ile bir anlaşma yapmıştı. Anlaşma kapsamında oyunun çıkışı nedeniyle Apple mağazasında öne çıkacak şekilde oyunun tanıtımını yapmıştı.

Bunun karşılığında EA, oyunu özel olarak iki ay boyunca yalnızca Apple için satışa sunmuştu. Oyun Ekim ayına kadar Google'ın Android yazılımı için satışa çıkarılmadı.

ZeptoLab'ın "Cut the Rope" isimli bulmaca oyununun Aralık ayında yayınlanan devam oyununda da benzer yol izlenmişti. Oyunun yapımcısı ve Apple'ın vardığı anlaşma kapsamında oyun üç ay boyunca yalnızca Apple'ın Uygulama Mağazası'nda yayınlandı. Bun karşılık mağazada oyun öne çıkaracak şekilde tanıtılmıştı. ZeptoLab oyunun Android versiyonunu Mart ayının sonunda piyasaya sürmüştü.

Apple ve Google temsilcileri oyunların kendilerine ayrıcalıklı olması konusundaki çalışmalarının detaylarını paylaşmayı ise kabul etmedi. Özel oyunlar konsollar için üretilen oyunlarda genel olarak kullanılan bir pazarlama stratejisi ancak mobil dünyası için yeni bir strateji.

Bu stratejinin son zamanlarda artması mobil kullanıcıları için verilen savaşın şiddetini de yansıtıyor. Apple bu alanda Google'ın ücretsiz Android yazılımının yükselişine karşılık vermekte kararlı.

GameStop 'un sahip olduğu oyun hizmeti Kongregate'in CEO'su Emily Greer mücadeleyi, en iyi içerik için yapılan "silahlanma yarışına" benzetiyor.

Greer yorumunda, "İnsanlar bir oyunu sevdiklerinde ve bu oyunun alternatif platformda olmadığını gördüklerinde kullandıkları platformları da değiştirecektir. Kişinin bir oyuna bağlılığını neredeyse her şeyin ötesine geçebilir" dedi.

2007 yılında iPhone'u piyasaya sürerek akıllı telefon pazarında hızla liderliğe yükselen Apple, Samsung'un ve diğer şirketlerin ürettiği Android tabanlı akıllı telefonların artan satışları ile kıskaca alınıyor.

Araştırma şirketi IDC'ye göre 2013'te sevkiyatı yapılan bir milyar akıllı telefonun yaklaşık yüzde 80'i Google'ın geliştirdiği yazılımı kullandı. Aynı dönemde Apple'ın pazar payı yüzde 15'e geriledi.

Apple yıllardır en çok yeni uyunun ilk olarak yayınlandığı marka oldu. Oyun geliştiriciler buna neden olarak iOS işletim sistemi için oyun geliştirmenin daha kolay ve cihaz çeşitliliğinin az olmasını gösteriyor. Buna karşın Android işletim sistemi için cihaz çeşitliliği oldukça fazla.

Ancak son yıllarda güç kazanan Android iki kamp arasından oyun sahasının seviyesini de eşitledi. Android'in artan devasa pazar payına ek olarak yazılım yazmak için geliştirilen araçların kullanımı da kolaylaştı.

Araştırma şirketleri IHS ve App Annie tarafından yapılan ortak çalışmaya göre geçen yıl mobil uygulamalara harcanan para yaklaşık 16 milyar dolar oldu. App Annie'nin tahminlerine göre bu rakamın yüzde 70'ten fazlasını video oyunlarına harcanan para oluşturdu.

Daha önce Google'ın uygulama mağazasının global pazarlama müdürü olan ve şu an mobil oyun şirketi Unspoken Tales'in CEO'luk görevinde olan Patrick Mork, "Video oyunları kritik öneme sahip uygulamalar. İnsanların yalnızca paralarını ve zamanlarını harcadıkları bir alan değil, cihazlarının güçlerini gösteren bir alan da." dedi.

Diğer yandan oyun geliştiriciler rakiplerinin önüne geçmek ve oyuncuları kendi ürünlerine çekmek için artan bir baskı ile karşı karşıya.

Mork, uygulama mağazalarında ön plana çıkarılan gösterimlerin, reklamların konumuna ve yayında kalma süresine bağlı olarak günlük indirim sayısını on kat artırabileceğini söylüyor.

Apple'da, bir "editör takım" ticari anlaşmaları dikkate almadan yazılımları test ederek bu yazılımlardan hangisinin Uygulama Mağazası'nda tanıtımının yapılmasına karar veriyor. Özel oyunların kendi uygulama mağazasında yayınlanması için bastıran Apple için ise uzun süredir devam eden bu karar mekanizması zorluk yaratıyor.

Konuya yakın kaynaklar Android'in etkisinin artması sonucu Apple'ın editör takımının bir uygulamanın cazip olduğuna inandıktan sonra uygulamanın ayrıcalıklı olmasına daha fazla önem verdiğini belirtiyorlar. Aynı kaynaklar editör takımının geliştiriciler ile iletişim içerisinde olan takımdan gelen önerileri daha fazla dikkate aldığını da ifade ediyor.

Apple özel oyunlar için para vermiyor bunun yerine pazarlama ve reklamda yardım ediyor. Şirket, oyun geliştiriciler ile yaptıkları toplantılar ardından bu tarz kararları alıyor. Bu toplantılarda oyun geliştiriciler gelecek oyunlarının tanıtımını ve açıklamasını yapıyor.

The Electronic Arts ve ZeptoLabs tarafından üretilen oyunlar Apple'ın uygulama mağazasının ana sayfasında büyük bir kutu içerisinde yer aldı.

Apple'ın ve ZeptoLabs'ın sözcüleri ise konuyla ilgili açıklamada bulunmadı. EA sözcüsü ise şirketin "Apple ve Google ile yakın işbirliği" yaptığını söyledi.

"Asphalt" isimli popüler yarış oyunu serisinin de üreticisi olan Fransız oyun geliştirici Gameloft 'un satış ve pazarlamadan sorumlu müdürü Gonzague de Vallois yaptığı açıklamada, Apple ile tanıtım karşılığında oyunun kendilerine özel olarak yayınlaması konusunda görüşmeler yaptıklarını ancak oyunun iOS ve Android için aynı zamanda yayınlanmasının daha iyi olacağı kararına vardıklarını söyledi. Vallois, "Görüşmeleri kendimiz için mantıklı bulmadık" dedi.

Google ise Android'e entegre edilen uygulamaların tanıtımına yardımcı olmak için anlaşmalar yapıyor. Örneğin Rusya'nın popüler oyun geliştirici şirketi Game Insight, Mart ayında yaptığı açıklamada oyun içerisinde Android benzeri maskotun satış fiyatını indirdiğini belirtmişti. Buna karşılık Google şirketin bu uygulamasını mağazada öne çıkarmayı kabul etti.

Amazon.com da harekete geçen şirketlerden birisi. E-ticaret mağazası Android ile çalışan Kindle cihazlarının cazibesini artırmak için oyun geliştiriciler ile kendilerine özel oyunlar konusunda görüşmeler yapıyor.

Konuya yakın kaynaklar oyunların kendilerine özel olması koşuluyla Amazon'un uygulama mağazasının ana sayfasında bu uygulamalara özel alanlar vermeyi teklif ettiğini belirtiyor. Konuyla ilgili açıklamada bulunan Amazon sözcüsü, "Uygulamalarını Amazon Uygulama Mağazası'na getirmeleri için birçok geliştirici ile çalışıyoruz. Bunlardan bazılara bu mağazaya özel" dedi.

Ayrıcalıklı yazılımlar tüketicileri başta video oyun sektöründe olmak üzere belli donanım ürünlerine çekiyor. Bu nedenle Microsoft, EA'nın yeni ve övgüler alan uzay savaş oyunu "Titanfall" için bir anlaşma yaptı. Oyun yalnızca Xbox ve kişisel bilgisayarlar için üretildi.

Ancak IDC'den analist Lewis Ward, ayrıcalıklı uygulamaların tüketicilerin tablet ve akıllı telefon seçimlerinde çok fazla etkisi olmadığı görüşünde. Ward, "Bir cihazı satın almak için verilen kararda oyunların etkisi çok düşük" dedi.

editorturkiye@wsj.com

Haberin Tamamı İçin:

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!
YORUMLAR İÇİN TIKLAYINIZ

Başlıklar

Akıllı telefonAndroidAppleCEODeepMindGoogleMicrosoftRusyaSamsungSavaşUzayXboxiOSoyun
Görüş Bildir