Kandırıldık! Geçtiğimiz Hafta Hepimizin İnanarak Paylaştığı Ama Doğru Olmadığı Ortaya Çıkan Haberler

-

Teyit.org işbirliği ile...

Geçen hafta oldukça viral olup, sosyal medyada, web sitelerinde ve hatta gazetelerde paylaşılan bazı haberler gerçeği yansıtmıyordu. teyit.org da sağ olsun, yine bu haberleri bizim için araştırıp gerçekleri ortaya çıkardı. 

Bakalım neler olmuş ve işin aslı neymiş?

1. "Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nin içini gösterdiği iddia edilen fotoğraflar."

İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı Ümit Özdağ tarafından sosyal medyada “İşte krizin nedeni, israf ve kötü yönetim. Kimse papazın arkasına sığınmasın. Hazinenin dolu olsaydı 50 papaz tutuklardınız ve bir şey olmazdı” başlığıyla yapılan paylaşımla, fotoğrafın Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nin içini gösterdiği iddia edildi.

Fakat fotoğrafların Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nin içini gösterdiği iddiası doğru değil.

Fotoğraflar Mabeyn Köşkü, Palais Garnier Opera Binası ve bir tasarım/mobilya mağazası tarafından yüklenen ve Emine Erdoğan’ın içerisine montajlandığı ve esasen tasarım mobilyalar yapan bir mağazanın satışa sunduğu bir yatak odasına ait.

2. "Türkiye’de son 6 ayda 225 bin Suriyelinin doğum yaptığı iddiası."

Sosyal medyada paylaşılan gönderide, Türkiye’de son altı ay içerisinde 225 bin Suriyeli mültecinin doğum yaptığı iddia edildi.

Ancak, Türkiye’de son altı ay içerisinde 225 bin Suriyeli mültecinin doğum yaptığı iddiası doğru değil.

Suriyeli mültecilerin Türkiye’ye ilk olarak giriş yaptığı 2011 yılından 2017 yılına kadar geçen sürede, Türkiye’de 276 bin 158 Suriyeli çocuk dünyaya geldi. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun (KDK) 2018 yılında yayınladığı “Türkiye’deki Suriyeliler” isimli raporda, Türkiye’de doğan Suriyeli bebekler hakkında bilgiler bulunuyor. Buna göre raporda, Suriyeli mültecilerin Türkiye’ye giriş yapmaya başladığı 2011 yılından 1 Temmuz 2017’ye kadar geçen sürede 248 bin 462 doğum (sf.113) gerçekleştirdiği belirtiliyor. Yine söz konusu raporda 2011 yılından 11 Aralık 2017’ye kadar geçen sürede bu rakamın 276 bin 158’e yükseldiği (sf.153) ifade ediliyor. Yani, 2017 yılının Temmuz ayından Aralık ayına kadar geçen altı aylık sürede Suriyeli mültecilerin 27 bin 696 doğum gerçekleştirdiği anlaşılabiliyor.

3. "Fotoğrafın Afganistan’da 9 yaşında para karşılığı satılan kız çocuğunu gösterdiği iddiası."

Sosyal medyada paylaşılan bir fotoğrafın Afganistan’da para karşılığı satılan bir kız çocuğunu gösterdiği iddia edildi. Uzun zamandır çeşitli sosyal medya platformlarında dolaşımda olan fotoğraf, son dönemde tekrar aynı iddiayla paylaşılmaya başlandı. 2013 yılında da 9 yaşındaki kız çocuğunun Afganistan’da satışa çıkarıldığı iddia ediliyordu.

Ancak fotoğrafın Afganistan’da para karşılığı satılan bir kız çocuğunu gösterdiği iddiası doğru değil.

Fotoğraf, Mayıs 2011’de NATO’nun Afganistan’a düzenlediği operasyon sonrası başlayan protestolardan. Fotoğrafta görülen kız çocuğu ise operasyonda aile üyelerini kaybetmiş. İddiaya konu olan fotoğraf, NATO güçlerinin 17 Mayıs 2011 gecesi Afganistan’ın Talokan şehrine gerçekleştirdiği ve 4 kişinin hayatını kaybettiği operasyon sonrası düzenlenen protestolardan. İki gün süren protestolar 18 Mayıs 2011’de başlamış ve polis ve güvenlik güçleri kalabalığı dağıtmak için ateş açınca 12 kişi daha hayatını kaybetmişti. Wall Street Journal, protestocuların Alman üssüne saldırması sonucu Alman askerleri tarafından ateş açıldığı yönünde bilgi vermişti. Reuters ise ölü sayısını 14 olarak belirtmişti.

4. "Erdoğan’ın Almanya ziyaretinde Yeşiller Partisi’nden Cem Özdemir’le el sıkışmadığı iddiası."

Sosyal medyada paylaşılan bir gönderide, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 27 Eylül 2018’deki Almanya ziyaretinde Yeşiller Partisi Milletvekili Cem Özdemir’in elini sıkmadığı iddia edildi.

Ancak, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Yeşiller Partisi Milletvekili Cem Özdemir’in elini sıkmadığı iddiası doğru değil.

Almanya Cumhurbaşkanı Frank-Walter Steinmeier’ın verdiği resmi yemekte karşılaşan Cem Özdemir ve Erdoğan el sıkıştılar. Sean Gallup tarafından çekildiği anlaşılan fotoğrafa Getty Images isimli internet sitesinde rastlanıyor. Fotoğrafın açıklamasında Yeşiller Partisi üyesi Cem Özdemir ile Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın el sıkıştığı ifade ediliyor.

5. "Fotoğrafın yüzme eğitmenliği yapan Tesla’yı gösterdiği iddiası."

Sosyal medyada yer alan paylaşımlarda deniz kıyısında fotoğrafı çekilen yüzme eğitmeninin, bilim insanı Nikola Tesla olduğu iddia edildi.

Ancak fotoğrafın Tesla’ya ait olduğu iddiası doğru değil.

Fotoğrafın çekildiği tarihlerde Tesla, uzaktan kumandalı deniz taşıtı patentini almaya çalışıyor. Ayrıca çocukluğunda yüzmeyle ilgili yaşamış olduğu travmatik tecrübelerin, Tesla’yı yüzmeden uzaklaştırmış olması da muhtemel. TinEye’da yapılan tersine görsel aramayla, fotoğrafın çekim yeri ve tarihinin “Midland Beach – 1898” olduğu ortaya çıkıyor. Bu bağlamda, konum ve tarihe göre bir arama yapıldığında, New York’ta bulunan Midland Beach’in fotoğrafın çekildiği konum olduğu NYC Parks’in internet sitesinde görülebiliyor. Dolayısıyla, fotoğrafın 1898 yılına ait olduğu anlaşılıyor. Amerika’da doğrulama yapan, Snopes isimli internet sitesinde fotoğrafın Tesla’ya ait olduğu iddiasının doğru olmadığı belirtiliyor. Snopes, Tesla’nın 1896 yılına ait bir fotoğrafını ve eğitmenin fotoğrafını kıyaslayarak farklılıkları ortaya koyuyor.

6. "Videonun içeceklerine müshil katılmış öğrencileri gösterdiği iddiası."

Sosyal medyada paylaşılan videonun, bir öğrencinin öğle yemeğinde limonataya müshil koyduğunu ve herkesin midesinin bozulduğunu gösterdiği iddia edildi. Sosyal medyada yaygınlaşan videoda, müshil katılmış limonata içtiği belirtilen öğrencilerin karınlarına kramp girdiği, okulun çeşitli yerlerine tuvaletlerini yaptıkları görülüyor.

Ancak videonun bir lisede müshil konulmuş limonatayı içen öğrencilerin halini gösterdiği iddiası doğru değil. Video, Netflix’in American Vandal isimli dizisinden bir sahne.

7. "Fotoğrafın Cumhurbaşkanlığı’na alınan Mercedes limuzini gösterdiği iddiası."

Sosyal medyada paylaşılan bir fotoğrafın, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a ait Mercedes Maybach 62 S model bir limuzini gösterdiği iddia edildi.

Ancak fotoğraf Cumhurbaşkanı Erdoğan’a ait Mercedes Maybach 62 S aracı göstermiyor.

Fotoğraf, Almanya’nın Stuttgart şehri yakınlarında bulunan Auto Seredin isimli bir araç satış ofisinin İnternet sitesinde bulunan Mercedes-Benz S 600 Maybach Pullman araca ait. İddia konusu görselde bulunan Türkiye bayrağı ve Cumhurbaşkanlığı forsu sonradan eklenmiş. Ancak Cumhurbaşkanlığının aynı modelde limuzin ve sedan araçları bulunuyor.

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!

ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?

Yorum Yazın
emriye-coskunsu

Suriyeye bizi gönderecekler herhalde bundan baska sonuc cikaramiyorm

rivaille

6 ayda 27 bin suriyeli doğum yapmış. sadece 6 ayda.. Allah bunların malum organlarını işlevsiz kılsın ne diyelim ocağımıza incir ağacı diktiler

parmaginikesenasci

Adamların keyfi yerinde ohh, ekmek elden su gölden yaşıyorlar. Ne yapsınlar ki o işi yapmaktan başka ne yapsınlar?

parmaginikesenasci

Eveet, buırası orası değil diyelim ki. Yalnız gerçeğinin acaba bundan fazla farklı bir yanı var mı?

logicaldoor

Demek ki endişe etmeye gerek yokmuş. 6 ayda değil, 6 yılda 275 bin bebek dünyaya gelmiş. Bu arada 7'deki forsun ve bayrağın gerçek olmadığına inanamıyorum bir türlü. Çok gerçekçi görünüyor :O

don-atlet

reisin üzerinde oyunlar oynanıyor

Başlıklar

AlmanyaBilimİyi PartiNATONetflixPolisRecep Tayyip ErdoğanSosyal MedyaTeslaweb
Görüş Bildir