Neler Yaşanıyor? Her Gün Severek İzlediğimiz Dizilerin Setlerinde Çalışan İnsanların Anlattığı Önemli Detaylar
Neler Yaşanıyor? Her Gün Severek İzlediğimiz Dizilerin Setlerinde Çalışan İnsanların Anlattığı Önemli Detaylar
YouTube kanallarında birçok konuyla ilgili uzman kişilerle röportajlar yayınlayan +90 ekibi set çalışanlarıyla gerçekleştirdikleri 'Dizi seti çalışanı olmak' başlıklı videolarını yayınladı. Birçok ismin set çalışanı olmanın perde arkasını anlattığı videodan bazı önemli detayları sizler için derledik.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Seyircinin her akşam keyifle izlediği televizyon ya da dijital dizilerin hangi koşullarda çekildiğini az çok çoğumuz biliyoruz. Son zamanlarda özellikle ağır ve uzun çalışma koşulları çalışanların gündeme taşıdığı konulardan bir tanesi.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
İlk olarak Sanat Yönetmeni Esen Baysal'la kulak veriyoruz: "İşimiz hiç bitmiyor. Sahne hazırlanıyor, aksesuar hazırlanıyor, alışveriş yapılıyor. O noktada zaten bir ara 1 günde 18 saatleri gördüğümü hatırlıyorum. Eve gidip duş alıp, 3 saat dinlenip belki uyumayıp tekrar sete gidiyorum."
"Bölüm başı diye bir kavram var. Şimdi bölümü ne kadarda çektiğine bağlı. İlk bölüm zaten 1 aydan az olmuyor. Bazen 40 gün çekilen işler var. Şimdi o bölümü tamamlayana kadar bir bölüm ücreti alıyorsun. Bir bölümle öyle 1 ay falan geçmiyor. "
"Hak ihlalleri çok, çok fazla Mobbing, taciz haberleri alıyoruz ve gerçekten çok sık. Aslında anlatılan kısmı çok az. Sette bir takım işler var. Atıyorum işte ütü yapmak, işte bulaşık yıkamak, nevresimi yatağa geçirmek gibi. Bu işleri genelde kadın asistanlara yaptırırlar. Bu bence çok, gerçekten en ilkel biçimlerinden bir tanesi."
"Televizyon ve internet arasındaki en büyük fark sansür. Bir mekan tasarladık ve orada bir kadın figürlü heykel var. Hemen kanalın üstlerinden bir uyarı geliyor: Böyle bir şey göstermeyelim, bu objeyi değiştirelim gibi. Otosansür mecburen başlıyor. Başka departmanlar bunu başka şekillerde yaşıyor."
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
İdari Yapımcı İsmail İçen: "Bir sinema filminden daha büyük bir şey çekiyorlar yani. Aslında buraya yapılmıyor o işler. Hepsi yurt dışına satılmak üzere yapılıyor o işlerin. Burada çok kar amacı gütmüyor yapım şirketleri de televizyonlar da ama ekipler için hiçbir şey değişmiyor tabii. Çalışanlar için, set işçileri için…"
Yapım Amiri İrem Ertürk: "Ben ilk sektöre girmek istediğimde “Kadınların ne işi olur ya yapım ekibinde” diye bir tepki aldım. Ve aslında yapım ekibine girmenin bir kadın olarak zor olacağını, yapım ekiplerinin kadınlara çok fazla kapı açmadığını söylediler."
Kamera Operatörü Barbaros Engin: "Bu son zamanlardaki güçlenmeden kaynaklı, aslında hak arayışlarından kaynaklı bir güç elde etti bizim sektördeki insanlar ama tabii hala yetersiz. Bize stajyer olarak da çalışmak isteyenler oluyor. Sete gelince bambaşka bir dünyaya girmiş oluyor. Kolay değil, madene de iniyoruz, gökdelenin tepesine de çıkıyoruz."
+90'ın "Dizi seti çalışanı olmak" isimli röportajını buradan izleyebilirsiniz;
Yorumlar ve Emojiler Aşağıda
Reklam
Yorum Yazın
35 mm analog ile çalışmayan ben sinemaciyim demesin birader