Türk Sinemasında Kadını Özgürleştirerek Devrim Yapan Müjde Ar ve Oynadığı Cesur Karakterler
Bazı insanların bu dünyadaki yeri diğerlerinden çok farklıdır. Kimisi hayatın akışına uyar, kimisi de o akışı kendi yaratır. Tıpkı sinemamızın kadın filmlerindeki en başarılı ismi olan Müjde Ar gibi...
Türk Sinemasının gelmiş geçmiş en şuh ve en cesur kadınının kim olduğunu sorsak, çoğu kişinin vereceği cevap onun adı olur kuşkusuz. Çünkü o Müjde Ar!
Çocukluğunda fotoğraf makinesine bile meydan okur gibi poz veren bu kız, aslında yetişkinliğiyle ilgili ta o zamanlardan tüyo vermiş bile.
E tabii, sonuçta o Türkiye'nin gelmiş geçmiş en mükemmel kadınlarından biri olan "Deli Aysel"in büyük kızı.
Evin merdivenlerine komşu çocuklarını oturtup rol kesmeye başladığında oyuncu olacağını belli etmiş ve annesinden "Hırsız da olmayın fahişe de" diye hayatının öğüdünü almış.
"Bihter" ismini duyduğunuzda aklınıza Beren Saat geliyorsa bu çok normal ama Türkiye ilk Bihter'i Müjde Ar ile tanıdı.
Tabii Aşk-ı Memnu'dan sonra yıldızı öyle böyle parlamadı! Tosun Paşa'nın bir tanecik Leyla'sı da oldu...
Filmler bir yandan devam ederken 80 döneminin "artist assolist" furyasına elbette o da katıldı. Hatta şöyle diyelim, şarkıcılık yaparken sahnede onu görüp aşık olan çok fazla erkek oldu!
Öyle bir nokta geldi ki, Müjde Ar artık sinemada toplumsal konulara yer veren ve kadın kimliğini özgürleştiren filmlerle devam etmeyi seçti.
Ve tabii yıllarca konuşulan tecavüz sahnesiyle İffet!
Köyünden ayrıldıktan sonra modern bir şehirli ve entelektüel dul bir kadın olarak geri dönen Elif...
"Ben artık cinlere, perilere inanmıyorum Mustafa" repliğiyle hafızalara kazınan Fahriye Abla, ondan başkası olamazdı zaten.
Bir kadının cinsel ve duygusal arayışlarını, kafa karışıklığının tasvirini Suna kadar iyi gösteren de yoktur herhalde.
Beş farklı hayatta, arzuyla karışık takıntı öznesi olmuş Vasfiye
Kurtuluşunu arayan seks işçisi Asiye
İki çocuk annesi ve çekirdek ailesiyle yaşayıp giden bankacı Naciye ve entelijansiyanın dibini yaşayan tiyatrocu Serap
Türk Sinema tarihin gelmiş geçmiş en fantastik ve psikolojik gerilimli filmdiri Aaahh Belinda. Her kadının içinde yaşadığı domestiklik ve dışa dönüklük arasındaki gelgitleri mükemmel şekilde anlatır. Atıf Yılmaz ve Müjde Ar birlikteliğinin en leziz örneklerinden biridir bu film.
Her delirmiş kadının iç dünyasını temsil eden Üftade
Film o kadar kasvetli ki, Üftade'nin içsel bunalımlarını hissetmemek imkansız. Üftade'nin yeğeni Umur ile kurduğu bağ da işte onun hayatındaki belki de en aydınlık taraf. Bir kadının nasıl ve ne sebeple delirdiğini iliklerine kadar hissettiriyor Müjde Ar.
Kolera'yı yangın yerine çeviren, bir tanecik Tina
Müjde Ar'ı uzun süreden sonra sinemada yeniden gördüğümüz Ağır Roman, bir Metin Kaçan eseri. Salih'i aşkından deli divane eden, yürüdüğü sokakta herkesi kendine hayran bırakan Tina, Müjde Ar'ın tam olarak olgunluk dönemi şaheserlerinden.
Tutkulu bir sevdanın içinde kendini nereye koyacağını bilemeyen Aynur
Dar Alanda Kısa Paslaşmalar, Müjde Ar'ın son dönem filmlerinden. Hacı'nın Aynur'a olan sevgisi, Aynur'un ilişkideki kafa karışıklığı yine insanın kendiyle empati yapmasına sebep olacak kadar başarılı.
Sinemada birbirinden farklı onlarca kadını canlandıran Müjde Ar'ın, gerçek hayatında ise o kadar sık geçişler olmadı.
İlk evliliğini Samim Değer ile yapan Müjde Ar, daha sonra Ertem Eğilmez ile birlikte oldu ancak hemen sonrasında tam 15 yıl boyunca Atilla Özdemiroğlu ile birlikteydi ancak daha sonra ayrıldılar. Atilla Özdemiroğlu'nun kızı Yaprak Özdemiroğlu ile hala anne kız gibi tatillere birlikte gidiyorlar ve sık sık vakit geçiriyorlar.
2005 yılından beri de siyasetçi Ercan Karakaş ile evli Müjde Ar.
Nerden bakarsanız bakın Müjde Ar, sinemada "kadın" olgusunu hayatın her alanındaki haliyle görmeyen gözlere sokmuş ve bu anlamda devrim yapmış bir oyuncudur.
Aysel'in biricik kızı, Atıf Yılmaz'ın göz bebeği ve bizim için de Türk Sinemasının vazgeçilmezidir kendisi. Her haline hastayız Müjde Ar!
Yorum Yazın
eskiden ne güzel orospuluk derdik şimdi özgürleştirme olmuş adı
onedio ya sizin , yada yazarlarınızın niyeti iyi değil. farkında değiliz zannetmeyin.
özgürleştiren ? cama sıkıştırılan kafasıyla pekte özgür değildi.