Yıl 2019 Oldu Ama Hâlâ Tartışıyoruz! Prof. Dr. Nükhet Sirman’ın Sözleriyle Başlayan Akraba Evliliği Tartışması

-

Türkiye’de akrabalık ve aile antropolojisi üzerine çalışan Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nükhet Sirman, bir platforma verdiği röportajda Cumhuriyet rejiminin akraba evliliğine karşı çıkmasının sebeplerini ortaya koyarken söyledikleri tartışmalara yol açtı. Ayrıntılara bakalım...

Müge Anlı ile Tatlı Sert programında sırları ifşa olan ve tüm Türkiye'ye ibret olarak gösterilen olaylar sosyolojik tartışmaların da önünü açtı.

Türk aile yapısının daha iyi anlaşılması adına program masaya yatırıldı, programda adı geçen ailelerin her bireyi ayrı ayrı incelendi ve çıkarımlar yapıldı. Akraba evliliği, aile içi şiddet, cinci hocacılık ve karanlık sırların hakim olduğu olaylar daha çok konuşulacak gibi görünse de sosyolojik çıkarımlar yepyeni tartışmalara yol açtı.

Türkiye’de akrabalık ve aile antropolojisi üzerine çalışan Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nükhet Sirman büyük bir tartışmanın fitilini ateşledi.

Gazete Duvar’dan İrfan Aktan’a konuşan Prof. Dr. Nükhet Sirman, her ailenin karanlık bir yüzü olduğunu anlatırken Palu ailesindeki özel durumu şu sözlerle aktardı: “Her ailenin karanlık bir yüzü var. Dolayısıyla Palu ailesinin hikâyesinde akılalmaz olaylar olsa da, bu ailenin karanlık bir yüzünün olması istisna değil. Fakat Palu ailesinin karanlık yüzünün sınırlarının cinayetle, cincilikle, tecavüzle, tehditle, olaya çok fazla bireyin dahil olmasıyla vs. genişlediği bir gerçek. Aslında aile dediğimiz yapının tek değil, çeşitli karanlık yüzleri var. Aile üzerine araştırma yaptığım sırada, görüşmek istediğim ailelerden gördüğüm ilk tepki 'Ne o, ailemizin sırlarını mı öğrenmek istiyorsun?' sorusuydu. Türkiye’de aile sırları korkunç düzeyde yaygın.”

Fotoğraf

"Akraba evliliğinin illa sakat çocuğa sebebiyet vermediği açık."

Bu durumun Türkiye’ye özgü olmadığını belirten Prof. Dr. Nükhet Sirman, aile ilişkilerinin Ortadoğu ve Akdeniz’de olduğu gibi Türkiye’de de toplumsal yapının ciddi bir temelini oluşturduğunu ifade etti. Zaman içinde ailenin üzerine iki büyük yapının, İslamiyet ve Cumhuriyet’le birlikte gelen modernizmin inşa edildiğini anlatan Sirman, şu tartışmalı sözlere imza attı: “Türkiye’de Cumhuriyet rejimi, başından itibaren akraba evliliğine karşı çıktı mesela. Fakat buna rağmen yapılan amca çocuklarının evliliği o yüzden bir sırra dönüştü. Kimsenin bahsetmediği ama herkesin bildiği bir sır bu. Yasakların olduğu yerde sır da olur. Bakın, Cumhuriyet, neden başından itibaren akraba evliliğine şiddetle karşı çıktı? Akraba evliliğinin illa sakat çocuğa sebebiyet vermediği açık.”

Fotoğraf

Cumhuriyet rejiminin akraba evliliklerine karşı çıkmasıyla ilgili sözleri tartışmalara yol açarken, Prof. Dr. Nükhet Sirman çekirdek aileye de dikkati çekti.

Prof. Dr. Nükhet Sirman, röportajını şu sözlerle sürdürdü: “Cumhuriyet rejimi, bireyin sadece ve sadece kendisine tâbi olmasını istiyor. Akraba evliliği, aile cemaatinin genişleyip büyümesi sonucunu da getiriyor. Oysa Cumhuriyet, daha kolay kontrol edebileceği çekirdek aile istiyor. Cumhuriyet, bireyle kendisi arasındaki bütün ara mekanizmaları yok etmeye odaklanıyor. Tekke ve zaviyelerin bile din karşıtlığından ziyade, bu nedenle kapatıldığını söyleyebilirim. Çünkü tekke ve zaviyeler, geniş aileler, kabileler, aşiretler, cemaatler cumhuriyetle birey arasında birer bent oluşturuyordu.”

Prof. Dr. Nükhet Sirman'ın akraba evliliği ve Cumhuriyet rejimi arasında kurduğu bu bağlantı sosyal medyada tartışmalara yol açtı. Kimisi sözlerin yanlış anlaşıldığını ifade ederken, kimisi çok büyük tepki gösterdi.

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!

ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?

Yorum Yazın
enk-capital

Benim ana baba da akraba. Soyumuz karışık olduğu için kimse kız alıp vermek istememiş. Bunlar gavur demişler. Ermeni demişler. Bizimkiler de kendi aralarında evlenmiş. Ailemizin en büyük sırrı da hepsinin raporluk deli olması. Zır deli olması. Yeni nesil daha bilinçli tabii. Benim kafamı kessen akrabamla evlenmem mesela. Hepsi dünya ahiret kardeşimdir. Mide bulandırıcı bi şey bu.

congolos

Bunlar bağımlı kalabalıklar, cemaat yapıları istiyorlar. Cemaat yapılarının ne yaptığını 15 temmuzda gördük ve hala görüyoruz. Aşiretlere övgü dizmek, ağalara yaranmak mıdır amaç? Birey olmanın nesi bu kadar kötüdür? Aklı hür, vicdanı hür olmak, aşirette ağalara bağımlı olmaktan kötü müdür? "he valla sataram köyü haaa!"

birinci-tekil-birey

Sorun akraba evliliği değil ki. Bilimsel olarak akraba evliliği yeni nesiller için bir risk. Çünkü doğum anomalileri artıyor. Bahsedilmek istenen toplum yapısındaki ayrıştırma. Evet, çok geniş aile, aşiret gibi oluşumlar kişileri bir çark gibi içine alıp öğütmekte. Bu yapıların kendi içindeki acımasızlıkları ülkemizde hissediliyor. Ülkemizi yıllarca gezdiğim için edindiğim izlenimler de bu yönde. Kan davaları, aile içi ensest, akraba evlilikleri gırla. O televizyona çıkan aile buzdağının görünür kısmı yalnızca. Bence Nükhet Sirman'ın vurgulamak istedği, bu istemediğimiz olayları vurgulamak.

svep

Kadın akraba evliliği yapın demiyor. Savunmuyorda. Ama bir tespit ortaya koyuyor. Yanlıştır doğrudur tartışılır. Onu tartışma bunu tartışma sonra çıksın oraya erdoğanizm akp inancı.

kenfene

hala tartısıyoruz çünkü kadının ne dediğini anlayamayan mallarla dolu bir ülkede yasıyoruz.ülkedeki çomarlar zaten gerizekalı siz daha da gerizekalısınız amk

Görüş Bildir