Görüş Bildir
Haberler
Cem Kınay Yazio: Metaverse’i Anlamak

etiket Cem Kınay Yazio: Metaverse’i Anlamak

Cem Kınay
25.01.2022 - 22:55 Son Güncelleme: 28.01.2022 - 10:56

Son haftalarda gündemimizde yoğun bir yer kaplıyor bu sihirli kelime “Metaverse”.

Hele bizi sosyal medya ile tanıştıran Mark Zuckerberg uzun uzun bu konuyu anlatınca ve de yatırımlarımızı Metaverse’de yoğunlaştıracağız deyince ciddiye almamak mümkün değil.

Mark Zuckerberk şirketinin çatı markasını bile “Meta” yaptı.

2013 yılında Facebook’un “Oculus” şirketini satın almasından beri takip ediyorum gelişmeleri.

Sizinle Temmuz 2021’de çıkan en kapsamlı bir rapordan paylaşımlar yapacağım ana hatlarıyla Metaverse’i anlamak için.

İçeriğin Devamı Aşağıda

Metaverse, dijital ve fiziksel hayatın kavuştuğu, yaratıcılığın sınırsız olduğu ve konuma meydan okuyan öbür dünyanın insanları bir araya getirdiği yer.

Metaverse, dijital ve fiziksel hayatın kavuştuğu, yaratıcılığın sınırsız olduğu ve konuma meydan okuyan öbür dünyanın insanları bir araya getirdiği yer.

Pandeminin önemli öğretilerinden biri dünyanın dijital deneyimlerinin kat kat artması. İnsanlar dijital dünyayı kullanmayı, hatta onu yönetmeyi çok hızlıca öğrendiler.

Dijital dünyaya doğanlar ise bu yeteneklerini iyice geliştirdiler.

Artık tüketicilerin %93’ü teknolojinin geleceğimiz olduğunu kabul ediyor.

Gerçek hayatı dijital yaşanan hayattan ayırt etmek iyice zorlaşıyor.

NFT’ler dijital mülkiyette devrim yarattı. 

Kripto ile ilgilenenler bu dünyayı onların yarattığını iddia ediyor.

Bilgisayar oyunları oynayanlar bunun içinde yaşıyorlar.

İlk kez Neal Stephenson’un 1992 tarihli bilim kurgu romanı olan Snow Crash’de kullanılan terim metaverse, dijital ve fiziksel varlığın harmanlamasıdır. 

Kendi dünyamızın dijital ikizi diyor kimisi.

Yeni internet deniyor.

Artırılmış gerçeklik= Augmented Reality (AR) kendi ortamınızdayken ve gördükleri üzerine bilgisayar grafikleri yüklemenizdir. Sanal gerçeklikle =Virtual Reality (VR) farklı dünyaya gidersiniz.

Karma gerçeklikte=Mixed Reality (MR) fiziksel olarak başlayıp daha sonra yüklemenin aksine fiziksel unsurlarla karışmış olarak sanal veya dijital unsurlar yer alır. Karma gerçeklik artırılmış gerçekliğin daha ileri seviyesi gibidir.

Çin dünyanın teknolojisi gelişmiş, en büyük teknoloji şirketlerinin olduğu ülke. Bu konuda da geleceğin öncüsü ve lideri olacak. Çin lider şirketler interaktif dijital alışveriş merkezleri şeklinde metavers'in önünü açtılar.

Oyun pazarı da her geçen gün hızla büyüyor. 2025 yılında bu pazarın 300 Milyar USD’ı bulacağı söyleniyor.

Oyun şirketleri kendi platformlarında metaverse için yer açıyorlar.

Metaverse sanal bir dünya, hayatlarımızın dijital katmanları.

Sanal ikizimiz. Avatarlarımızın yaşam, iş, kültür alanları.

Sanal ikizimiz. Avatarlarımızın yaşam, iş, kültür alanları.

Kaç dünyamız olacak? Şimdilik belli değil. Sonsuz ve kaç katı? O da belli değil.

Metaverse sanal dünyalardan, odalardan, insanlardan oluşan bir paralel evren, özel ve çeşitli avatarlar ile alanlarımızı özelleştirerek zaman ile daha fazlaca vakit geçireceğimiz evren, evrenler.

Metaverse en basit haliyle internetin tam bağlantılı üç boyutlu görselleştirmesidir.

Metaversin bir kod haritasını da çıkarmışlar:

Kalıcı, daimî ve sürekli varlık alanı.

Reaktif, sanal ortam ve buradakiler kullanıcıların eylemlerine göre gerçek zamanlı olarak yanıt ve tepki verecekler.

Birlikte çalışabilir, hiçbir platforma bağlı değil, deneyimler ve sahip olunan mülkler ve kimlikler platformlar arasında değişmeden aktarılacak.

Yaratıcı, yaratıcılık ve ilham için aktif ilişki kurduğu bir yer.

Sosyal, sosyalleşecek, yeni insanlar tanıyacak, yeni topluluklar yaratılacak bir yer.

Sınırsız, kullanıcı, deneyim ve dünya sayısının sınırı yok.

Her gün, günlük faaliyetlerimizle ve uğraşlarımızla kusursuz bir şekilde örülür.

Merkezsizleştirilmiş, mülkiyet dağıtılacak.

Kullanıcı tanımlı, içinde yaşayan, bağlantı kuran, yaratan, katılımda bulunan insanlara aittir ve onlar şekillendirir.

Meta yaşamlar, alanlar neler olacak?

Sanal varlıklar, evler, araziler, arabalar, giyim, kuşam  vs.

Sağlık.

Video oyunları.

Dijital gayrimenkul.

Eğlence.

Kültür.

Seyahat.

Eğitim.

Alışveriş.

Sohbetler, toplantılar.

Sosyal medya.

Metaverse’i yaşamak için Oculus gözlükleri var, daha çok pahalı, biraz ağır. Dünyada şu anda yeni başka markalar da yeni gözlükler yapıyor. Ben özellikle 2023 yılında Apple’ın çıkaracağı gözlüğü merakla bekliyorum, şu anda Oculus Guest 2 kullanıyorum. Oculus aplikasyonu indirdim.

Geçmişte filmler yapıldı metaverse içeren, vaktin olursa, seyretmeni tavsiye ederim:

Videodrome -Ekrandaki Dehşet 1983

Total Recall – Gerçeğe Çağrı 1990

The Lawnmover Man – Bahçıvan 1992

Ghost in the Machine 1993

Johnny Mneomonic 1995

Virtuosity 1995

eXistenz – Varoluş 1999

Matrix 1999

Ghost in the Shell – Kabuktaki Hayalet 2017

Ready Player One – Başlat 2018

Türkiye’de metaverse konusunda en usta şirket 

Dr. Erdem Erkul liderliğinde Cerebrum Teknologies.

Bu konuda yazmaya devam edeceğim.

Instagram

Twitter

Yorumlar ve Emojiler Aşağıda
BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
5
3
3
2
0
0
0
ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?
Yorum Yazın