onedio
Görüş Bildir
article/comments
article/share
Haberler
Sanat Eserlerini Anlamanıza Yardımcı Olacak Sanat Terimleri - 2

etiket Sanat Eserlerini Anlamanıza Yardımcı Olacak Sanat Terimleri - 2

Umut Nur Sungur
17.07.2023 - 11:35 Son Güncelleme: 06.09.2023 - 10:01

Bu yazı dizisinde amacım, galerilerde, müzelerde veya sosyal medyada gördüğümüz çalışmaları incelerken, anlamaya ve yorumlamaya çalışırken, bu eserlerle ilgili bilgileri okurken karşılaşacağımız ve bu eserleri daha iyi çözümlememize yardımcı olacak bazı sanat terimlerini bir araya getirmek ve kelime dağarcığımıza eklemek. Belki böylelikle sanat ve arkasındaki hikayeleri daha keyifle keşfeder hatta belki başkalarının da sanata bakarken daha çok şey kazanmalarına yardımcı olabiliriz.

Sanat Eserlerini Anlamanıza Yardımcı Olacak Sanat Terimleri - 1 başlıklı yazıma buradan ulaşabilirsiniz.

İçeriğin Devamı Aşağıda chevron-right-grey
Reklam

Kontraposto

Kontraposto

Davut Heykeli, Michelangelo Buonarroti

Görsel sanatlarda, bir insan figürünün ağırlığının bir bacak üzerinde diğerinden daha fazla dengelendiğinde, omuzların ve kolların kalça ve bacaklara göre eksen dışı olmasına neden olan İtalyanca bir terim. Duruş en çok heykelde meşhurdur ve klasik çağlara kadar uzanır.

İlk olarak MÖ 5. yüzyılın başlarında Antik Yunanistan'da ortaya çıkan kontraposto, Orta Çağ'da kullanım dışı kaldı ve daha sonra Rönesans sırasında yeniden canlandı. Michelangelo'nun Davut heykeli dünyanın en ikonik heykellerinden biri olan kontraposto'nun ünlü bir örneğidir.

Kapalı (Klasik) Kompozisyon

Resme alınan öğelerin tümünün, tablo sınırı içinde bırakıldığı kompozisyon türü. Böyle bir kompozisyonda betinin tümü resim düzlemi içinde bulunmak zorundadır; sadece bir kesiminin resmedilmesi söz konusu olamaz. Kapalı kompozisyonun en belirgin örnekleriyle Rönesans sanatında karşılaşılır. Bu tür örnekler, resim düzlemi üzerinde betimlenenin dışında dışın da kalan dünyayla ilgili hiçbir ipucu vermezler. Buna karşılık olan açık kompozisyonda ve onun en yoğun kullanıldığı Barok' ta, betiler doğadan alınmış bir kesitmişçesine kompoze edilir. Doğal gerçeklik kompozisyonu sınırlarının ötesinde de varlığını sürdürmektedir; resim bu izlenimi vermeyi amaçlar.

Kanon

Kanon

İnsan figürünün çiziminde kullanılan orantılar ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini içeren bir kural yada sistemdir. Kanon “modül” adı verilen bir ölçü birimini temel alır. Genellikle, başın tepe noktasından çene ucuna kadar olan uzunluğu ölçü birimi olarak alan modül, bu parça ile bütünün ilişkilerini ve tüm parçaların birbirleriyle olan ilişkilerini araştırır.

Plan

Cisimlerin atmosfer içinde uzaklaştıkça renklerini değiştirmeleri, hacimlerinin ve boyutlarının farklılık göstermesi resimde plan farklılıklarını meydana getirir. Birinci Plan: Bize en yakın olan kısımdır. Burada bulunan tüm biçim ve renkler en ince ayrıntılarına kadar görünürler. İkinci Plan: Cisimlerin biçim ve renkleri birinci plandaki kadar tüm ayrıntıları ile görünmezler. Biraz renk kaybı görülür. Üçüncü Plan: Cisimler burada sanki bir sis perdesi ile kaplanmış gibidir. Dördüncü Plan: Resimde en geride bulunan dağ ve bulutların kapladığı sahadır. Artık biçimler ve renkler, havanın maviliği içinde erimiş ve yayılmış görünürler.

Kısaltım (Rakursi)

Kısaltım (Rakursi)

Ölü İsa, Andrea Mantegna

Bir sanatçının derinlik yanılsamasını uyandırmak için perspektifi bozduğu bir tekniktir. Nesnelere üstten yandan veya alttan bakış açısına göre oluşan ve nesneyi kısa veya daha uzun, büyük gösteren görünümüdür. Öndeki bölümlerin büyük, uzaklaşan bölümlerin ise daha kısa ve dar görünmesi.

İçeriğin Devamı Aşağıda chevron-right-grey
Reklam

Perspektif

İki boyutlu formların üç boyutlu görünmesini sağlamak için iki ana perspektif stratejisi türü vardır. Doğrusal perspektif, (çizgi perspektifi), paralel olarak ilerleyen çizgilerin sonsuzda küçülerek bir noktada birleşmesi iken atmosferik perspektif (renk perspektifi), ışıkların değişmesi ve cisimlerin uzaklaşmasına göre renginde yaşanan değişiklikleri içerir.

Kitsch

Kitsch

Marilyn Monroe, Andy Warhol

1860-1870 yılları arasında, Almanya Münih’te, sanat dünyasında, gösterişli, zevkten yoksun, kolayca pazarlanan sanat eserlerini tanımlamak üzere ortaya çıkmış bir kavramdır. Tarzı gösterişli turistik hediyelik eşyalarda özetlenmiştir. Estetik değer endişesi taşımayan, sanat değeri olmayan, taklit olan sözde sanat eseri olarak tanımlanır.  Sanat tarihinin daha geniş kapsamında, Andy Warhol'un Marilyn'leri veya Jeff Koons'un Balon Köpekleri akla geliyor.

Web

Instagram

Bu makalede öne sürülen fikir ve yaklaşımlar tamamıyla yazarlarının özgün düşünceleridir ve Onedio'nun editöryal politikasını yansıtmayabilir. ©Onedio

Yorumlar ve Emojiler Aşağıda chevron-right-grey
Reklam

Keşfet ile ziyaret ettiğin tüm kategorileri tek akışta gör!

category/test-white Test
category/gundem-white Gündem
category/magazin-white Magazin
category/video-white Video
category/eglence BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
13
8
0
0
0
0
0
Yorumlar Aşağıda chevron-right-grey
Reklam
ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?
Yorum Yazın
Art Ankara

Teşekkürler, gayet güzel bir içerik olmuş...