Farklı Bir Dünya İnşa Etmek İçin Oldukça Bilinçli Bir Çaba: Sovyetler Birliği Mimarisinin Değişim ve Gelişimi
Farklı Bir Dünya İnşa Etmek İçin Oldukça Bilinçli Bir Çaba: Sovyetler Birliği Mimarisinin Değişim ve Gelişimi
Komünist devrimin mimarları tarafından benimsenen 'Biz binalarımızı şekillendiririz, onlar da bizi şekillendirir' şeklindeki eski özdeyiş, Sovyetler Birliği'nin 1922-1991 mimarisinin temelini oluşturuyor. Gelin Sovyetler Birliği mimarisine kısa bir giriş yapalım 👇
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Sovyetler Birliği'nin 1922-1991 mimarisi, farklı bir dünya inşa etmek için oldukça bilinçli bir çabayı temsil eder.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Sovyet mimarisinin ilk aşaması, 1920'lerde ve 1930'ların başlarında egemen olan Konstrüktivizm olarak bilinir.
Bu mimari tarzında ütopik elementler vardır.
Ardından, 1930'ların ortalarında, Konstrüktivizmin endüstriyel fütürizminden, daha tanıdık, neoklasik bir tarza kısa ve küçük bir geçiş aşaması olan Postkonstrüktivizm geldi.
Ve 1938'den itibaren Minsk'teki Opera ve Bale Tiyatrosu bu geçişi mükemmel bir şekilde özetliyor.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Sovyet mimarisinin ikinci büyük aşaması, klasik mimariden ilham almak için geçmişe dönen Stalinizmdi
Bir tür Roma zafer takı ya da herhangi bir neoklasik zafer takı gibi görünüyor... ama bir tuhaflık var.
Stalinist mimariyi anlamanın iyi bir yolu:
Kurtarıcı İsa Katedrali'nin yerini alması planlanan yapıydı 👇
Stalinist mimari, aynı zamanda Sosyalist Klasisizm olarak da adlandırılmıştır. Yukarıdaki Sergi kemerinde gördüğümüz gibi...
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Stalinist mimarinin taçlandıran başarılarından biri Moskova Metrosuydu.
1944'te açılan Elektrozavodskaya İstasyonu ise bunu bir adım öteye taşıyor:
Bu arada, Komsomolskaya İstasyonu Barok tarzıyla 18. yüzyılın gösterişli süslemesine geri dönüyor:
Ancak 1950'lerin sonunda, Stalinist mimarinin zenginliği ve çöküşü sorunlu hale gelmişti.
Stalinist mimarinin diğer mirası, 1947 ve 1953 yılları arasında Moskova'da inşa edilen orijinal "Yedi Kızkardeş" üzerine modellenen bu anıtsal gökdelenlerdi.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Yedi Kızkardeş, 1955'te tamamlanan Varşova Kültür ve Bilim Sarayı'nda olduğu gibi, SSCB genelinde taklit edildi:
Ancak zaman geçtikçe Stalinist mimari ve Sosyalist Klasisizm gözden kayboldu.
Bu sadece ideolojik bir değişim değildi; aynı zamanda ekonomikti, çünkü Stalinist mimari pahalıya mal oluyordu.
1970'lerde ve 1980'lerde çok daha uzun ve iri olan "Brezhnevkas" onların yerini aldı.
Ancak bu üslup değişikliği, Batı'dan biraz daha geç de olsa, SSCB'nin Brütalizmi benimsemesine de yol açtı.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Her ikisi de 1981'de tamamlanan Moskova'daki Sovyetler Evi ve Bulgaristan'daki Ulusal Kültür Sarayı, Stalin sonrası Sovyet mimarisinin yüksekliğini temsil ediyor.
Yorumlar ve Emojiler Aşağıda
Reklam
Yorum Yazın
Günümüzde de Türk firmalar Rusya'yı şekillendiriyor...