‘Kayıtlar Montaj’ Haberi Nasıl Çöktü?

 > -
3 dakikada okuyabilirsiniz

Star, Sabah ve Haber 7′nin ‘Kayıtlar Montaj’ Haberi Nasıl Çöktü?

Başbakan Tayyip Erdoğan’la oğlu Bilal arasında geçtiği iddia edilen ‘Paraları sıfırla‘ konuşmasının ‘montaj olduğu‘ tezine hükümete yakın medya tarafından referans gösterilen şirketlerin ikisinden de yalanlama geldi. Yalanlamanın sosyal medyada duyulmasının ardından, Star gazetesi ve Haber 7 internet sitelerindeki haberleri jet hızıyla değiştirdi.

Haberin Tamamı İçin:

Dünyaca ünlü mühendis mi dediniz?

New York’ta hazırlandığı öne sürülen iki rapor, önce dün gece Haber 7 kanalında yayımlandı. Bu sabah Star gazetesi raporları ‘Böyle montajladılar‘ başlığıyla manşetinden duyurdu; Sabah da benzer bir habere yer verdi. ’Paralel yapının Başbakan’a düzenlediği komplo‘nun kanıtı olarak sunulan raporlardan biri, Kaleidoscope Sound isimli şirkete dayandırılıyor. Diğeri de John Marshall Media isimli şirkette çalışan ve ‘dünyaca ünlü ses mühendisi‘ olarak tanıtılan, ancak internette ‘özel bir iz’ bırakmamış olan Robin Lai‘nin kendi şirketi ‘Jou Productions’a…

Zımba ‘ayrıntısı’

Star’ın haberinde, Robin Lai‘nin “Ses kayıtların üzerinde oynama var. Bunu arka plan seslerinin uyuşmazlığından da anlayabiliyoruz. Belli noktalarda değiştirilmiş veya montajlanmışa benziyor (…) Bu kayıtta bariz montaj kalıntıları var. Bunu yapanlar profesyonellikten uzak” sözlerine yer veriliyor. Kullanılan görseldeyse, Lai’nin hazırladığı belirtilen rapora sonradan zımbalanmış bir John Marshall Media kartviziti görülüyor.

‘Kendinizden utanın’

İşte John Marshall Media’dan, bu ‘belge‘ye yalanlama geldi. Şirketin kurucusu ve CEO’su John Marshall Cheary III, Facebook üzerinden yaptığı yazılı açıklamada ‘Bu sahtecilik hakkında yasal işlem başlatacağını‘ vurgulayıp ‘Kendinizden utanın‘ dedi:

‘Çalışanımızı dolandıran bu kişi…’

“John Marshall Media Türkçe bir ses kaydı hakkında görüş beyan etmedi. Taranmış haliyle yayınlanan belgenin basit bir analizi, belgenin ‘Jou Productions’ adlı bir şirket tarafından imzalandığını ve John Marshall Media’nın kartvizitinin bu belgeye zımbalandığını ortaya koyacaktır. Bu, John Marshall Media’nın resmi antetli kağıdı değildir. Ve belgeyi imzalayan şirketle kartviziti zımbalanan şirketin farklı olması, durumun açık bir aldatmaca girişimi olduğunu gösteriyor. Bu kayıt John Marshall Media tarafından analiz edilmedi ve John Marshall Media adli ses uzmanı değildir. Çalışanımızı dolandıran bu kişi hakkında yasal işlem başlatmayı düşünüyoruz ve şirket politikalarını gözden geçiriyoruz. Bu bariz sahteciliği yayınlayan haber kuruluşlarına sesleniyoruz: Kendinizden utanın.”

Haber 7 çark etti

Haber 7, bu açıklamanın ardından internet sitesindeki fotoğraftan kartviziti kaldırdı… Sabah gazetesine göre rapor için John Marshall Media’nın stüdyolarını kullanan Robin Lai’dense henüz bir açıklama yok.

‘Belli noktalarda…’

Kaleidoscope Sound’un raporuna gelince… Star gazetesi haberinde, hem firmadan gönderildiği belirtilen bir belgeye, hem de firmada çalışan ses jühendisi Kyle Cassel’ın da sözlerine yer verdi. Cassel, “Ses kayıtlarında, konuşmadaki ve arka plan gürültü zemininde sağlanan ses düzeyleri kesinlikle birbirine benzemiyor. (..) Kayıtlar belli noktalarda değiştirilmiş veya montajlanmış” diyordu.

Zaten beş parça yok mu?

Kaleidoscope Sound’dan da açıklama gecikmedi. Şirket raporun kendilerine ait olduğunu teyit etti ama haberin sunuluş biçimine itiraz vardı. Açıklamaya göre, şirkete başvuranlar “Bu kayıt bir bütün müdür, yoksa parçalar halinde montajlanmış mıdır?” sorusunu yönlendirmişti. Şirket de, zaten beş parçadan oluştuğu bilinen kayıtlarda ‘devamlılık’ tespit edilmediği sonucuna varmıştı. 

‘O kayıt bu kayıt mı? Türkçe de bilmiyoruz ki…’

Açıklamada, “Bize analiz etmemiz için gönderilen kaydın, herkesin sözünü ettiği kayıt olup olmadığını bilmiyoruz fakat YouTube’da duyduğumuza benziyor. İçerik konusunda hiçbir görüş beyan etmiyoruz çünkü söylenenleri anlamıyoruz. Bu kayıt süreklilik içermiyor. Bunun ötesinde tespitlerde bulunmak en azından Türkçe bilen birinin analizini gerektirir” denildi.

Star açıklamaları internetten uçurdu

Star gazetesi bu açıklamanın ardından, 13′üncü sayfasında hem kutu olarak yer verdiği belgeyi, hem de Cassel’in açıklamalarını internet sitesinden kaldırdı.

Kaynak: Diken.com.tr

Bu Haber ile İlgili Linkler

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!
YORUMLAR İÇİN TIKLAYINIZ

Başlıklar

Adalet ve Kalkınma PartisiAmerika Birleşik DevletleriBaşbakanBilal ErdoğanCEOCapsFacebookHarry PotterInstagramRecep Tayyip ErdoğanStar tvTwitterYoutubearka planolayweb
Görüş Bildir