Tarihimizle Yüzleşmenin Zamanı Geldi: Osmanlı Gayrimüslimler İçin Gerçekten 'Hoşgörü İmparatorluğu' muydu?

2.1bPAYLAŞIM

Bu içerikte tarihimize ait bir miti ele alacağız ve Osmanlı İmparatorluğu sıkça belirtildiği gibi hoşgörü imparatorluğu muydu?  Fatih'in İstanbul'u fethettikten sonra gösterdiği hoşgörü, gayrimüslimlere gösterilen hoşgörü...

Tarih araştırmacısı Ömer Faruk Topal'ın Twitter zincirini irdeleyerek anlatmaya geldik.

"Biz bir zamanlar hoşgörülü toplumduk, diğer dinlerin mensuplarına hiçbir şekilde müdahale etmezdik, herkes inancında özgürdü" feryadını sıkça duyarız.

Fakat burada karşılaşılan temel sorun geçmişi bugünün kavramlarıyla yargılamakta yatıyor. Yani bizim hoşgörü olarak tanımladığımız şeylerin ardında çok farklı güdüler yatıyor olabilir.

Hatta bu geçmiş övgüsünün bir noktasında gayrimüslimlerin devletin en yüksek mevkilerine kadar getirildiğinden de bahsedilir.

Osmanlı Devleti'nin imparatorluk, Türkiye Cumhuriyeti'nin ise milli bir devlet olduğu gerçeği bu konuda bilgilerimizi güncellemeyi gerektirebilir zira devlet yapılarının farklılaşması 'hoşgörü' kavramına yüklediğimiz anlamı da etkiliyor olabilir. 

Yani bir imparatorluğun temelinde çok uluslu olması yatar,  bugün din hürriyeti olarak andığımız o serbestlik, imparatorluklarda hayli olağandır.

Osmanlı'da gayrimüslimlerin devlet kademelerinde görev alması da bu imparatorluk karakterinin bir getirisi olarak okunabilir.

Hatta Murat Bardakçı böylesine bir durumun Osmanlı İmparatorluğu ile herhangi bir bağlantısı olmadığını, bunun neredeyse bir kural olduğundan bahseder.

Ayrıca Bardakçı, Osmanlı'da Hristiyanlar için konmuş bazı yasakları düşününce hoşgörü tezi için ilginç örnekler verir.

Şehirlerde atla gezilemeyişi, yüksek bina yapmalarının yasak oluşu, çanlarını kilise duvarı dışından duyulacak şekilde çalamayışları bilinen örneklerden... Bazı devirlerde sokağa çıkarken ayaklarına çıngırak takmaları zorunluluğu getirilmesi düşünüldüğünde 'hoşgörü' varsayımımızı güncellememiz gerekecek. 

Bu ön bilgilerden sonra gelin, Ömer Faruk Topal'ın anlatacaklarına kulak verelim.

Sizce tüm bunların ardında hoşgörü mü yoksa bir 'genel uygulama' mı yatıyor?

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!

ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?

Yorum Yazın
cagriz

Osmanlı'ya farklı açıdan bakmak söz konusu olunca hemen İslamofobi diyenleri sıklıkla görürsünüz. Osmanlı tarihinden gerçek anlamıyla bihaberler. Ne kitap okurlar ne de araştırırlar direkt dizi izleyip kendi kendine yüce Osmanlı torunu diyecek kadar kafayı yedikleri şüphesiz.

ayse-sevinc-akgun

OSMANLI TORUNUYUZ NOULACAK HEH

csa

Adamın dedikleri doğru. Osmanlı hiçbir zaman dini çok önemseyen bir imparatorluk olmadı. Zaten büyük imparatorluklarda aksi olmaz. Siyaset önce gelir, din de siyasetin en büyük aracıdır. Bunda yanlış bir şey yok. Günümüzle karşılaştırırsan tabii ki dünyada hoşgörülü imparatorluk var diyemezsin. Çünkü: Bugün asla anlam veremeyeceğimiz çok aptalca gelecek bazı garip kurallar uygulanmıştır, o günü o zamana göre yargılamak lazım. Genel anlamda bakarsan Osmanlı yine en temiz, en özgürlükçü imparatorluklardan. Cevap vermek gerekirse soruya; Osmanlı, İslam'ın hoşgörü anlayışını benimsemiş bir imparatorluk aksini iddia edene gülerim. Fakat elbette bu hoşgörülerinde kendi çıkarlarını da sonuna kadar gözetmiş, hatta en önde tutmuşlardır. Bunda anormal bişi de yok zaten. Burada tweetleri gösterilen adam da zaten aslında çok aksi bir şey dememiş...

fatih-mehmet5

lan gayrimüslümleri askere bile almamış adamlar rahat etsin deyu bu neyin kafası sansürcü onedio

fatih-mehmet5

islamfobi Cİ ONEDİO naber sansürcü onedio

kozmonot

Aynen salakça bir yazı şu an bile demokrasinin tavan yaptığı ülkeler bile açık açık islamfobi oluşturuyor.afrkika ve müslüman tabanlı halka ikinci sınıf muamelesi yapıyor Almanyada bile türkler bunu yaşıyor ki kaldıkı o dönem ve tabanında halifelik yani yapı olarak Teokrasi temellerini kullanan bir devlet İstanbulda gayri müslümlere imtiyaz tanımış yok osmanlı türklere müslümanlara söyle böyle yapmış siyaset ve brokrasi her devlette her dönemde olmuş.

Görüş Bildir