Görüş Bildir
Haberler
Ercan Altuğ Yılmaz Yazio: Anlat Bakalım / Oyunlaştırma Kurgusuyla Hikaye Yaratmak

etiket Ercan Altuğ Yılmaz Yazio: Anlat Bakalım / Oyunlaştırma Kurgusuyla Hikaye Yaratmak

Ercan Altuğ Yılmaz
26.04.2021 - 10:40 Son Güncelleme: 26.04.2021 - 12:19

Bir varmış, bir yokmuş..

Eminim birçoğunuz yukarıdaki cümlenin gerisini içinden tamamlamıştır. Çocukken bu cümleyle başlayan onlarca hikâye duymuş, masalların, öykülerin dünyasında kaybolmuşuzdur. Belki ışıkları kapatıp arkadaşlarımız veya kardeşlerimizle eğlenmek ya da birbirimizi korkutmak için uydurduğumuz hikayeleri heyecanla paylaşmışızdır.

İçeriğin Devamı Aşağıda

Peki, büyüyünce masallarla, hikâyelerle işimiz bitiyor mu? Artık onları dinlemekten vazgeçip, kendi hikâyelerimizi uydurmaktan keyif almıyor muyuz? Yoksa hayatın gerçekliğine fena halde daldığımızdan kendimize “Bir varmış, bir yokmuş…” diye başlayan bir cümle kurmak artık kulağa biraz ürkütücü mü geliyor?

Peki, büyüyünce masallarla, hikâyelerle işimiz bitiyor mu? Artık onları dinlemekten vazgeçip, kendi hikâyelerimizi uydurmaktan keyif almıyor muyuz? Yoksa hayatın gerçekliğine fena halde daldığımızdan kendimize “Bir varmış, bir yokmuş…” diye başlayan bir cümle kurmak artık kulağa biraz ürkütücü mü geliyor?

İnsanlığın duvar çizimlerinden destanlara, geçmişten günümüze daima bilgi aktarmak, heyecan ya da merak uyandırmak için kullandığı öyküler eğitim süreçlerinin önemli bir parçası olmuştur. Hikaye yaratımı ve anlatımı her alanda fark yaratmak için sizi bir adım öteye taşıyacak kudreti kendinde bulur. Özellikle eğitim alanında hadi çemberi biraz daha daraltalım; dil eğitiminde öğrencilerin stres bariyerlerini aşağıya çekecek, onları farklı düşünmeye itecek bir yöntem olduğunu söyleyebiliriz. Dahası hemen hemen her branşta merak uyandırmak ya da yaratıcılığı artırmak için kullanılabileceğini de biliyoruz.

Eğer siz de hikayeler uydurmaktan, bunları yaptığınız her işe dahil etmekten hoşlanıyorsanız daha önce Rory’nin hikaye küplerini ya da Türkiye’den başarılı bir girişim olan Kulenga oyununu duymuşsunuzdur.

Eğer siz de hikayeler uydurmaktan, bunları yaptığınız her işe dahil etmekten hoşlanıyorsanız daha önce Rory’nin hikaye küplerini ya da Türkiye’den başarılı bir girişim olan Kulenga oyununu duymuşsunuzdur.

Özellikle Kulenga son dönemde bu alanda sıklıkla kullanılan materyallerden biri.

Yüz yüze devam eden tüm eğitimlerimizi online platformlara taşıdığımız pandemi sürecinde özellikle öğrencilerle kullanmak için bir web uygulaması hazırlamak iyi fikir!

Bunun için e-öğrenme içeriklerini hazırlarken kullanılan Articulate Storyline programı bizlere kolay ve hızlı bir çözüm sunuyor.

Bunun için e-öğrenme içeriklerini hazırlarken kullanılan Articulate Storyline programı bizlere kolay ve hızlı bir çözüm sunuyor.

Oyunu basit bir şekilde, Rory’nin hikâye küplerine benzer bir biçimde tasarlayabiliriz.

Oyunculara beş farklı kart verilir, üzerlerine tıklandığında rastgele bir ikon belirir.

Eğer bireysel oynanmıyorsa öğrenciler gruplar halinde farklı zoom odalarına gönderilip ortak bir hikâye oluşturmaları istenir.

Hadi oyunu biraz daha kuralına göre oynayalım. Farklı oyun elementleri eklendiğinde çok daha keyifli bir uygulama olacak! 

Ve şimdi, “Hangi oyun mekaniklerini eklenebilir?” diye düşünmeye başladınız. Eğer yanlış mekanikleri kullanırsak oyuncuların motivasyonunu kırabiliriz? Her ne kadar etkili bir mekanik olsa da puan, lider tablosu gibi ilk akla gelenlerden hemen uzaklaşıyoruz çünkü öğrencilerin zaten çekingen olduğu bir konuda onları puanlamak ya da sıralamak daha fazla stres yaratacaktır. Ama hiç çekinmeden oyuna çeşitli seviyeler ekleyebiliriz!

Her seviyede ufak farklılıklarla oyun zorlaşacak, onları biraz daha hızlı ve yaratıcı düşünmeye itecek ama bu seviyeler tamamen kullanıcıların kontrolünde olacak, oyuncu istediği anda farklı bir seviyede oynayabilecek. Bingo!

Her seviyede ufak farklılıklarla oyun zorlaşacak, onları biraz daha hızlı ve yaratıcı düşünmeye itecek ama bu seviyeler tamamen kullanıcıların kontrolünde olacak, oyuncu istediği anda farklı bir seviyede oynayabilecek. Bingo!

İlk seviyede oyuncular herhangi bir zaman sınırlaması olmadan istediği kadar düşünebilir, bu zamanı ister kurgu yapmak, isterse bilmediği kelimeleri araştırmak için kullanabilir. Hazır olduklarında hikâyeyi anlatmaya başlarlar. Bu hazırlık süreci için belirli bir zaman limiti oyuncuların ortak kararıyla belirlenebilir.

İkinci seviyede, kurguları ve hazırlıkları için zaman sınırlaması gelir. Oyunculara 30 saniye, 45 saniye ve 60 saniye şeklinde üç farklı seçenek sunulur. Belirlenen süre sonunda oyuncular hikâyelerini anlatmaya başlar. Oyuncular eğer süre bitmeden başlamaya hazır hissederlerse geri sayım sürerken onu atlayabilir, istedikleri an başlayabilirler. Böylece oyunculara oyun üzerinde daha çok kontrol imkânı verilir.

İçeriğin Devamı Aşağıda

Üçüncü seviyede, bir önceki seviyeye ek olarak hazırlık süreçlerini tamamlayıp, hikâyelerini anlatmaya başlamalarından önce rastgele bir cümle verilir ve bunu hazırladıkları kurgunun içine yerleştirmeleri istenir. Yine oyun mekaniği olarak şans ve rastgele mekanikleri kullanılır.

Üçüncü seviyede, bir önceki seviyeye ek olarak hazırlık süreçlerini tamamlayıp, hikâyelerini anlatmaya başlamalarından önce rastgele bir cümle verilir ve bunu hazırladıkları kurgunun içine yerleştirmeleri istenir. Yine oyun mekaniği olarak şans ve rastgele mekanikleri kullanılır.

Dördüncü seviye, hikâye kurgularına ve anlatımlarına güvendikleri, bunu diğer insanlarla paylaşabilecekleri seviyedir. Diğer seviyelerde daha çok sözel becerilere odaklandığımız için bu noktada da yazma becerilerinin geliştirilmesine odaklanılmıştır.

Ayrıca hikâyeler artık sadece uzay boşluğunda süzülüp gitmeyecek, bu oyunu oynayan topluluğun diğer üyeleri tarafından okunabilecek, onlardan yorum ve reaksiyon alabileceklerdir.

Bunu sağlamak için de kullanımı kolay ve etkili bir Web aracı olan Padlet devreye girebilir.

Bunu sağlamak için de kullanımı kolay ve etkili bir Web aracı olan Padlet devreye girebilir.

Oyunun Anlat Bakalım! (Türkçe) ve Tell Me! (İngilizce) versiyonlarına ulaşabilirsiniz.

Bu yazı Gamfed Türkiye Gönüllülerinden Rıdvan Sağlam’ın katkılarıyla yazılmıştır.

Twitter

Instagram

Linkedln

Yorumlar ve Emojiler Aşağıda
BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
2
2
1
1
0
0
0
ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?
Yorum Yazın