Keşfet ile ziyaret ettiğin tüm kategorileri tek akışta gör!
Yanlış Restorasyon Yüz Binlerce Liraya Mâl Oldu: Plastik Kaplamalı Anıt Meclis Gündeminde
Antalya'nın Kumluca ilçesinde, Rhodiapolis Antik Kenti'ndeki Likyalı ünlü hayırsever Opramoas adına yapılan anıtın restorasyonu hatalı yapılınca, üzeri plastik ve çelikle kapatıldı. Ancak fırtına kaplamaları devirince eski hali yeniden gün yüzüne çıktı. Ayrıca kaplama ve söküm işleri de 300 bin liraya mâl oldu. İYİ Parti Antalya Milletvekili Hasan Subaşı, Kültür Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy'un yazılı cevaplandırması için soru önergesi vererek konuyu Meclis gündemine taşıdı.
Kumluca ilçesine hakim bir tepede keşfedilen Rhodiapolis Antik Kenti'nde arkeolojik kazılarda Likya, Roma ve Bizans dönemlerine ait pek çok tarihi değer gün yüzüne çıkarıldı. Bu değerler arasında M.S. 2'nci yüzyılda bu kentte yaşadığı belirtilen Likyalı ünlü hayırsever Opramoas adına yapılan anıt da bulunuyor. Anıtta, Likya'nın pek çok kentine iyiliği dokunan hayırsever Opramoas'ın yaptığı yardımların anlatıldığı bir de yazıt var.
Hata anlaşılınca plastik ve çelikle kapatıldı
2015 yılında Antalya Rölöve ve Anıtlar Bölge Müdürlüğü'nün 1 milyon 445 bin TL bedelli ihalesini alan özel firmanın anıtta gerçekleştirdiği hatalı restorasyon, büyük tepki topladı.
O dönem restorasyonu durdurulan anıt, iç kısmı çelik konstrüksiyon, dışı ise üzerinde fotoğrafının bulunduğu plastik kaplamayla tamamıyla kapatıldı.
Kaplamanın kurumu ve kaldırılmasına 300 bin TL harcandı
DHA'nın aktardığı bilgiye göre, yaklaşık 3 yıldır bu şekilde duran Opramoas Anıtı, şubat ayında fırtınanın, etrafındaki kutu görünümlü plastik ve çelik bariyerleri yıkmasıyla yeniden gün yüzüne çıktı. Parçalanan, anıtı kapatan plastik ve çelik konstrüksiyon, görevliler tarafından tamamen kaldırıldı. Plastik ve çelik konstrüksiyondan oluşan kaplamanın kurulması ve kaldırılması için de yaklaşık 300 bin TL harcandı.
Yüzde 70 orijinal malzeme değil
Antik kentte 2004 yılından itibaren araştırmalar yapan ve kazı çalışmalarıyla da birçok tarihi değeri gün yüzüne çıkartan Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Bülent İplikçioğlu, talep doğrultusunda 2016 yılında Opramoas Anıtı restorasyonundaki hatalar zincirini ortaya koyan bir rapor hazırladı. Rapor üzerine restorasyon işlemi durduruldu.
Yazıtlarıyla ünlü Opramoas Anıtı'nda 38 yazıtlı bloğun yanlış yerleştirildiğini, 2 yazıtın kaybolduğunu, 1 yazıtın ise çalışmalar sırasında parçalandığını tespit eden Prof. Dr. İplikçioğlu, anıtın önünde bulunan orijinal sütunlar yerine yeni sütunlar yapıldığını ve tarihi anıtın restore edilebilmesi için uluslararası kriter olan en az yüzde 80'lik orijinal malzemeye sahip olmadığını, bu oranın yaklaşık yüzde 30 civarında olduğunu belirledi.
"Restorasyon projesini hangi kurumlar hazırladı?
İYİ Parti Antalya Milletvekili Hasan Subaşı, haberi kaynak göstererek, restorasyonu TBMM'ye taşıdı. Hasan Subaşı, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy'un cevaplandırması için verdiği soru önergesi verdi.
Subaşı, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy'un yazılı cevap vermesi için önergesinde şu sorulara yer verdi:
'2014 yılında yapıldığı bilinen Rhodiapolis Antik Kenti restorasyonu ihalesine hangi firmalar katılmış ve ne kadar teklif vermişlerdir? Rhodiapolis Antik Kenti restorasyonu giderleri hangi kurum tarafından karşılanmıştır? Rhodiapolis Antik Kenti restorasyonu projesini hangi kurumlar hazırlamıştır? İhaleyi kazanan şirketten, restorasyon konusundaki tecrübesi, gerekli yeterliliği ve uzmanlığı konusunda bilgi ve belge talep edilmiş midir? Hatalı restorasyon nedeniyle, ihaleyi kazanan şirkete karşı hukuki ve cezai ne gibi girişimlerde bulunulmuştur? Hatalı restorasyon nedeniyle verilen zararın tespiti yapılarak bilimsel rapor düzenlenmiş midir ? Opramoas Anıtında bulunan kitabeler ne durumdadır? Hangi Kurumun envanterinde kayıt altına alınmıştır ?'
Yorum Yazın
Restore filan yapmayın ya Allah aşkına. eski hali daha güven veriyor
Gözünüzü sevim restore etmeyin artık, bırakın o kendi kendine restore olur siz dokunmayın yeter ki!
şöyle bi kaç nesil boyunca daha resterasyon yapmazsak gelecekte ki nesillerde bu eserleri görebilir.