14 Farklı Kaynak ile Dış Basında 1 Kasım Seçimleri

 > -
5 dakikada okuyabilirsiniz

Türkiye, 26. Dönem Parlamentosu'nun üyelerini belirlemek üzere 1 Kasım'da sandığa gitti. Dış basın da Türkiye'deki seçimlere yoğun ilgi gösterdi.

BBC, New York Times ve Wall Street Journal gibi birçok yayın organı, seçimlerin sonuçlarını manşetten verdi. İngiliz gazetesi Financial Times manşetini Türkiye'deki seçimlere ayırdı.

İşte dış basındaki 1 Kasım seçimleri:

1. New York Times

New York Times'ın "Erdoğan'ın partisi Türkiye'de yeniden parlamento çoğunluğunu kazandı" başlıklı haberinde, 1 Kasım seçimlerinin sonuçlarının, partisi 2002'den bu yana dört seçim kazanan Cumhurbaşkanı Erdoğan için önemli bir zafer olduğu belirtildi.

"Bu zaferin aynı zamanda Erdoğan'ın, daha milliyetçi bir duruşa yönelen" ve güneydoğuda PKK'ya karşı "daha sert bir çizgi benimseyen seçim stratejisini de geçerli kıldığı" ifade edilen haberde, AK Parti'nin artırdığı oyların büyük bölümünün MHP'den geldiğinin tahmin edildiği bildirildi.

Stratejik İletişim Merkezi Direktörü Suat Kınıklıoğlu'nun "Kumar işe yaramış gibi görünüyor" şeklindeki yorumuna yer verilen haberde, eski bir AK Parti milletvekili olan Kınıklıoğlu'nun zaman içinde Erdoğan'ın politikalarına sert eleştiriler getirmeye başladığı belirtildi. Haberde Kınıklıoğlu'nun seçim sonuçlarını "AKP için büyük başarı" diye nitelediği aktarıldı.

2. Wall Street Journal

Wall Street Journal, AKP'nin büyük bir sürpriz yaparak yeniden ülkeyi tek başına yönetmek için iktidara döndüğünü yazdı.

Gazete yazısında AK Parti'nin yüzde 50'ye yakın oy alarak dört temel noktada avantaj yakaladığını vurguluyor:

  • Cumhurbaşkanı yetkilerinin artırılmasının önünün açılması,

  • Muhalefet partilerinin önemli ölçüde zayıflatılması,

  • Ekonomiye darbe vuran koalisyon görüşmelerinden kurtulunması,

  • Türkiye'den IŞİD'e karşı daha kararlı duruş bekleyen Batılı müttefiklere karşı Erdoğan'ın daha fazla güç elde etmesi.

3. Financial Times

Financial Times'ın 2 Kasım'daki baskısının manşetinde Türkiye'deki seçimler var. Gazete, "Türkiye'nin iktidar partisinin zaferi ve Erdoğan'ın başarısı" başlığını attı.

Öte yandan gazeteye konuşan ABD'nin eski Ankara büyükelçilerinden Ross Wilson, "Erdoğan için ve Erdoğan'ın görmek istediği Türkiye için çok şey risk altındaydı, özellikle de başkanlık sistemi" yorumunu yaptı.

4. Reuters

"Başbakan Ahmet Davutoğlu, partisi AK Parti'nin mecliste tekrar çoğunluğu elde ettiği seçimlerin sonucunu demokrasi zaferi olarak niteledi."

5. AFP

AFP, seçimlere ilişkin geniş bir analiz yayımlarken, bugüne nasıl gelindiğine dair kapsamlı bir kronoloji yayınladı. Ajans, "derinden kutuplaşmış ülkenin, kanlı cihatçı saldırıları ve yeniden başlayan Kürt sorunuyla yüzleşirken, son yılların en mühim seçimlerinden birine gittiğini" yazdı.  

Haberde Türkiye'nin, AK Parti'nin Haziran ayında son 13 yılda ilk kez Meclis çoğunluğunu yitirmesinin ve koalisyon hükümetinin kurulamamasının ardından beş ayda ikinci kez sandığa gittiği vurgulandı. 

Ülke çapında 385 bin polis ve jandarmanın görevlendirildiğinin aktarıldığı AFP haberinde, “Kürtlerin çoğunlukta olduğu Güneydoğu’da güvenlik önlemlerinin hayli yüksek olduğu ve seçim merkezlerinin dışında zırhlı polis araçların görüldüğü” belirtildi.

6. AP

Associated Press (AP) "Türkiye'deki seçimlerin ardından Başbakan Ahmet Davutoğlu partisinin zaferini ilan etti" başlığını attı.

AP sabah saatlerinde geçtiği haberinde, “Türkler, iktidar partisinin son 13 yıldır elinde bulundurduğu parlamento çoğunluğunu tekrar sağlayıp sağlayamayacağını belirleyecek kritik seçimler için sandığa gidiyor” ifadesine yer vermişti.

7. BBC

İngiliz yayın kuruluşu BBC, “Türkiye seçimi: AK Parti iktidar partisi olma yolunda ilerliyor” başlığıyla açılan sandık sonuçlarını aktardı. BBC, son beş ay içinde tekrarlanan genel seçimin, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın giderek artan otoriter eğilimini durdurabilmek için muhalif partilerine verilmiş bir şans olduğunu yazdı. Ancak Erdoğan’ın kurduğu AK Parti’nin, sandıklardan tek başına iktidar olarak çıkmasının beklendiğini belirtti.

8. Guardian

İngiltere'nin saygın gazetelerinden Guardian internet sitesinin manşetine taşıdığı 1 Kasım seçimlerini "Türkiye'nin şoke eden seçim sonuçlarına göre; iktidardaki AK Parti 'büyük zafer'e gidiyor" başlığını kullandı. Haberde, "Sol kanattaki HDP ise yüzde 10 barajını aştı" ifadesi yer aldı.

Gazete kesin olmayan seçim sonuçlarının belli olmasıyla AK Parti'nin çoğunluğu kazanarak iktidara dönüdüğünü yazdı.

9. Spiegel

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın iktidardaki AKP’si seçimlerde mutlak çoğunluğa ulaştı. Parti yine tek başına yönetebilecek. HDP, meclise kılpayı girmeyi başardı."

10. Telegraph

Telegraph gazetesi AKP'nin seçim zaferinin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın gücünü pekiştireceğini belirtiyor ve bu sonuç "ülkenin daha da otoriter bir rejime doğru kaymasıyla ilgili korkulara neden olacak" diyor. Gazete, HDP'nin yüzde 10'luk barajı aşmasının ise Türkiye'de ve yurt dışında birçok kişiyi rahatlattığnı belirtiyor.

11. Times

Times gazetesi "Türkiye'nin diktatörü seçim zaferiyle kendisini eleştirenleri yıktı" başlığını kullandı. Gazete, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın partisinin sürpriz bir seçim zaferi kazandığını ve bu sayede uzun vadeli iktidarını garanti altına aldığını belirtiyor.

12. Independent

Independent, "Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye'deki genel seçimlerde kesin bir zafer kazanırken, partisi AKP, parlamentodaki sandalyelerin çoğunu alarak diğer üç muhalif partiyi mağlup etti" dedi.

13. Bild

Bild gazetesi, "Erdoğan kazandı... Türk seçimlerinde beklenmedik bir zafer. Erdoğan’ın partisi mutlak çoğunluğu geri aldı" yorumunu yaptı.

14. Le Monde

Le Monde, “Erdoğan’ın zaferi” başlığını attığı yazısında, AKP’nin beklentilerin aksine oylarını büyük oranda arttırarak tek başına iktidarı olmaya hak kazandığını belirtiyor.

Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun konuşmasından satır başlarını sayfasına taşıyan Le Monde, HDP Eş Genel Bşakanı Selahattin Demirtaş’ın “adil ve eşit bir seçim olmadı” cümlesine de yer veriyor.

Ankara’da yaşanan katliamın ardından muhalefet partilerinin güvenlik nedeniyle miting düzenlemediklerini dile getiren Le Monde, AKP’nin bu boşluğu tüm iletişim kanallarını kendi lehine kullanarak doldurduğunu, devlet kanalı TRT’de Erdoğan ve partisi 60 saat yer alırken muhalefet partilerinden CHP’nin 5 saat, HDP’nin ise 18 dakika kendilerine yer bulduklarını söylüyor.

İktidarın medyalar üzerindeki baskısından bahseden gazete, Erdoğan’ın milliyetçilik kozunu kullanarak Kürtlere ve PKK’ya karşı giriştiği savaşın dengeleri değiştirdiğini, MHP’nin seçmenlerini kendisine çekerek kazançlı çıktığını yazıyor.

Le Monde son olarak Erdoğan ve Davutoğlu’nun seçimlerden önce tehdit ve şiddet dolu mesajlarının sonuç verdiğini, seçmenlerin güvenlikten yana bir tavır sergileyerek AKP’yi yeniden tek başına iktiadara taşıdığını belirtiyor.

Ajanslar, Onedio

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!
YORUMLAR İÇİN TIKLAYINIZ

Başlıklar

Adalet ve Kalkınma PartisiAhmet DavutoğluAmerika Birleşik DevletleriAnkaraBaşbakanCumhuriyet Halk PartisiDarbeHDPHalkların Demokratik PartisiIŞİDİngiltereMilliyetçi Hareket PartisiPolisRecep Tayyip ErdoğanSelahattin DemirtaşTRTonedio
Görüş Bildir