onedio
Görüş Bildir
article/comments
article/share
Haberler
Sanat Eserlerini Anlamanıza Yardımcı Olacak Sanat Terimleri - 1

etiket Sanat Eserlerini Anlamanıza Yardımcı Olacak Sanat Terimleri - 1

Umut Nur Sungur
08.07.2023 - 12:07 Son Güncelleme: 28.08.2023 - 12:12

Bu yazı dizisinde amacım, galerilerde, müzelerde veya sosyal medyada gördüğümüz çalışmaları incelerken, anlamaya ve yorumlamaya çalışırken, bu eserlerle ilgili bilgileri okurken karşılaşacağımız ve bu eserleri daha iyi çözümlememize yardımcı olacak bazı sanat terimlerini bir araya getirmek ve kelime dağarcığımıza eklemek. Belki böylelikle sanat ve arkasındaki hikayeleri daha keyifle keşfeder hatta belki başkalarının da sanata bakarken daha çok şey kazanmalarına yardımcı olabiliriz.

İçeriğin Devamı Aşağıda chevron-right-grey
Reklam

Alla Prima

Alla Prima

Akşam Karanlığında San Giorgio Manastırı - Claude Monet 

Eskiz gibi bir hazırlık yapılmaksızın, kafada tasarlanan resmin tuval üzerine doğrudan boyanarak aktarılması tekniği. İtalyanca bir terim olan “doğrudan boyama”, sanatçının tek seferde ya da ıslak-ıslak (wet on wet) resim yaptığı bir yağlı boya tekniği olarak bilinir. Teknik, sanatçının yüzey boyası kurumadan hızlı ve kararlı çalışmasını gerektirir. Özellikle izlenimcilik akımı yağlıboya resim çalışmalarında kendini gösteren bu yöntemde sonuçlar genellikle cesur, etkileyici ve resimsel olarak tanımlanır.

Asamblaj

Terim ilk defa Jean Dubuffet tarafından 1953'te doğal veya hazır malzemelerin parçalarından oluşturulan sanat eserlerini tanımlamak için kullanılmıştır. Farklı malzemelerin bir araya getirilip kullanılması onu kolaja benzetir. Ancak bazı eleştirmenler bu terimin, iki boyutlu olan kolajdan ayrı olarak sadece üç boyutlu nesneler için kullanılması gerektiğini ifade etseler de konuda ulaşılmış bir fikir birliği yoktur. Genel anlamıyla asamblajın, fotomontajlardan mekân düzenlemelerine kadar geniş bir yelpazede yer alan sanat eserlerini kapsadığı söylenebilir. Asamblajın kökenleri Kübizm'e ve sanat eserlerinde sıklıkla buluntu nesneler kullanan Man Ray ve Vladimir Tatlin gibi sanatçıların çalışmalarına dayanmaktadır.

Festaiuolo

Festaiuolo

Kırda Öğle Yemeği - Edouard Manet

Sanatta festaiuolo, doğrudan resimlerden bakan karakterleri ifade eder. Bizimle kurdukları göz teması aracılığıyla resmedilen figür, kendilerine bakıldığının farkında olduklarını ifşa eder. Sanatçılar izleyicinin dikkatini daha çok çekmek için bu tekniği kullanmışlardır.

Biçim Bozma (Distorsiyon)

Gerçeküstü ve yeni bir etki yaratmak için sanat eserinin orijinal boyutunu ve şeklini esneterek, sıkıştırarak, bükerek veya uzatarak manipüle etme sürecini tanımlar. Bu teknik genellikle duyguları veya bir fikri iletmek için kullanılır.

Gravür

Gravür

The Sleep of Reason Produces Monsters, Francisco Goya

Çok eski bir baskı tekniğidir. Bu baskıya çukur baskıda denir. Kalıp olarak çinko, bakır gibi metal levhalar kullanılır. Keskin uçlarla oyma ve aside yatırma şeklinde basılacak kısımlar oyulmuş olarak kalıp hazırlanır. Daha sonra mürekkep verilerek preste basılır. Gravür bir eserin kazıma suretiyle yapılıp kağıda aktarılmış şekline reprodüksiyon denir. Bu baskı türüne çinko baskı da denir.

İçeriğin Devamı Aşağıda chevron-right-grey
Reklam

Espas

Kompozisyon elemanları arasında bırakılması gereken anlamlı boşluklara denir. Derinlik, aralık, boşluk, alan, uzay, perspektif, atmosfer gibi anlamları içermektedir.

Işık Gölge

Işık Gölge

Gece Devriyesi, Rembrant

İtalyanca’da Chiaroscuro olarak bilinen, sanatta karanlık ve aydınlığın oluşturduğu zıtlık için kullanılan bir terimdir. 'Açık-koyu' anlamına gelen ve genellikle bir resim veya çizimde açık ve koyu arasında güçlü, dramatik bir kontrast olduğunu tanımlayan terim, ressamlarca, işlerinde inandırıcı bir hacim ve boyutsallık duygusu yaratmak, aynı zamanda kompozisyondaki önemli figürleri vurgulamak için kullanılır. Terimin kökeni aslen Rönesans dönemine, Caravaggio, Rembrandt ve Leonardo da Vinci'nin eserlerine kadar uzanır.

Fresk

Kireç geçirmez pigment ile ıslak kireçli sıva üzerine su ile resim yapma sanatı. Teknik olarak en büyük avantajlarından biri resmin veya duvar resminin kalıcılığıdır. Eser kurudukça fresk duvarın sıvasının bir parçası haline gelir. Büyük emek ve beceri gerektiren freskler çok katmanlıdır ve sorun yaşamamak için zamanında yapılmalıdır. Ancak sonuç, parlak renkler ve mat bir yüzey ile çarpıcı olabilir. En ünlü fresk örneği, Vatikan'daki Sistine Şapeli'nin tavanındadır.

Web

Instagram

Bu makalede öne sürülen fikir ve yaklaşımlar tamamıyla yazarlarının özgün düşünceleridir ve Onedio'nun editöryal politikasını yansıtmayabilir. ©Onedio

Yorumlar ve Emojiler Aşağıda chevron-right-grey
Reklam

Keşfet ile ziyaret ettiğin tüm kategorileri tek akışta gör!

category/test-white Test
category/gundem-white Gündem
category/magazin-white Magazin
category/video-white Video
category/eglence BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
13
4
0
0
0
0
0
Yorumlar Aşağıda chevron-right-grey
Reklam
ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?
Yorum Yazın