Lale Devri'nde Osmanlı Yaşantısını Resimlerle Belgeleyen Batılı Ressam Jean Baptiste Vanmour Kimdir?
Lale Devri'nde Osmanlı Yaşantısını Resimlerle Belgeleyen Batılı Ressam Jean Baptiste Vanmour Kimdir?
Osmanlı'nın gizemli ve renkli dünyasını Batı'ya taşıyan eşsiz bir sanatçı, Jean Baptiste Vanmour... Lale Devri'nde İstanbul'da yaşayan bu Flaman asıllı Fransız ressam, Osmanlı İmparatorluğu'nda geçirdiği uzun yıllar boyunca, dönemin sosyal yaşantısını, kültürel çeşitliliğini ve zenginliklerini tuvallerine aktardı. Düğünler, gezintiler, okul yolculukları ve daha pek çok sahne, Van Mour'un elinden çıkan eserlerde adeta can buldu.
Gelin, Jean Baptiste Vanmour'un hayatını, eserlerini ve sanatını birlikte keşfedelim.👇
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Flaman kökenli Fransız bir ressam olan Jean Baptiste Vanmour, 9 Ocak 1671'de doğdu.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
1699'da Paris'e taşındığında Comte de Ferriol adlı bir hayırseverin himayesine girdi.
Mour'un çizimlerinin sahte kopyaları İtalya, Almanya, İngiltere ve İspanya gibi birçok ülkede yayıldı ve sanatçı bu dönemde batıda tanınan bir ressam olmaya başladı.
Jean Baptiste Vanmour’un İstanbul'a geldiği yıllar Osmanlı Devleti'nin Batı'ya açılmasında önemli bir dönüm noktasıydı.
Osmanlı'nın bu döneminde Fransa, Hollanda, İngiltere, Venedik ve Avusturya elçilikleri kuruldu.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
Vanmour'un eşsizliği, resimlerinde Lale Devri'ni tarihe en önemli görsel belgeler olarak işlemiş olmasında yatmaktadır.
Osmanlı'daki Mevlevi dervişleri ve semazenler gibi çeşitli tarikatlar, Vanmour'un ilgisini çekti ve sanatçı bunları eserlerine dahil etti.
Vanmour'un İstanbul'da uzun süre kalmış olması ve resimlerindeki gerçekçilik, bu mekanları büyük olasılıkla ziyaret ettiğini gösterir.
Vanmour'un İstanbul'daki gündelik yaşamı konu edinen resimleri, İstanbul'un kozmopolit yapısını da belgeler.
Ayrıca "Kart Oynayan Ermeni Topluluğu" adlı resimde, bir grup Ermeni’nin kart oynarken eğlendiğini ve erkeklerin kürk yakalı kaftan gibi geleneksel kıyafetler giydiğini gözlemleyebiliriz.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
"Hanımların Hünkar İskelesinde Boğaz Gezintisi" resminde zengin İstanbul halkının yaz günlerinde Boğaz'da yaptığı turları görüyoruz.
"Okulun İlk Günü" adlı resimde bir grup kadın ve okula yeni başlayan bir kızın annesi görülüyor.
Vanmour'un çizdiği üç farklı düğün teması, Rum, Ermeni ve Türk düğünlerinin arasındaki farkları sergilemektedir.
"Ermeni Düğünü" resminde Boğaz kıyısında yürüyen bir grup insan, müzisyenler ve evliliği kutsayan bir rahip görünmektedir.
"Boğaz’da Düğün" adlı resimdeki Türk düğününde tahtırevanda taşınan gelinin damadın evine götürülme anını resmedilmektedir.
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam
"Rum Düğünü" resmi ise evde gerçekleşen bir düğün anında süslü başlığıyla oturmakta olan gelin, düğün hediyelerini kabul etmektedir.
Bu resimlerde Vanmour'un Müslümanlar ile gayrimüslimlerin giyimlerindeki ayrıntıları, kumaş ve aksesuar farklılıklarını dikkatle işlediğini görüyoruz.
Çalışmalarıyla Osmanlı toplumunun Lale Devri'ndeki yaşantısına ışık tutan Vanmour, geriye belge niteliğinde eserler bırakmıştır.
Yorumlar ve Emojiler Aşağıda
Reklam
Yorum Yazın