onedio
Görüş Bildir
article/comments
article/share
Haberler
Dâhi Ressam Vincent Van Gogh'un Sırlarını Gösteren, Bilinmeyen Eskiz Defterleri Bulundu!

Keşfet ile ziyaret ettiğin tüm kategorileri tek akışta gör!

category/test-white Test
category/gundem-white Gündem
category/magazin-white Magazin
category/video-white Video

etiket Dâhi Ressam Vincent Van Gogh'un Sırlarını Gösteren, Bilinmeyen Eskiz Defterleri Bulundu!

Taner Bayram
23.04.2016 - 18:17

Yazar ve araştırmacı Molly Oldfield, Amsterdam'daki Van Gogh Müzesi'nde sanatçının daha önce bilinmeyen eskiz defterleri olduğunu keşfetti. Bulduğu yedi defterden dördü sağlam biçimde korunmuştu. Dâhi ressamın sanatına ve hayatına dair birçok yeni bilgi getiren defterler Oldfield tarafından 'Gizli Müze' (The Secret Museum) ismiyle kitaplaştırıldı.

Kaynak: https://www.brainpickings.org/2013/10...
İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam

Molly Oldfield, Amsterdam’daki Van Gogh Müzesi’nde, sanatçının geride kalmış 7 eskiz defterini keşfetti. Bu defterlerden sadece 4 tanesi sanatçının çizimlerini tam anlamıyla muhafaza ediyor.

Molly Oldfield, Amsterdam’daki Van Gogh Müzesi’nde, sanatçının geride kalmış 7 eskiz defterini keşfetti. Bu defterlerden sadece 4 tanesi sanatçının çizimlerini tam anlamıyla muhafaza ediyor.

Bu defterler Van Gogh’un son derece dindar yetiştirilme tarzının ve ruhsal yoğunluğunun sanatsal yaratıcılığa nasıl dönüştüğünü göstermesi açısından çok önemli.

Yazar şöyle diyor:

Van Gogh 26 yaşına kadar tamamen ve derin biçimde dindar bir hayat sürdü. Fakat daha sonra bu dini duygularını sanata aktardı. Bir sanatçı olmaya ve insanlığa belirli bir ekolün parçası olmadan, insanın çok çeşitli olan hislerini çizim ya da resim yoluyla, bir hediye olarak bırakmaya karar verdi.

Bunun üzerine Van Gogh ailesi ile birlikte kırsal bir bölgeye taşındı ve sanatını geliştirmeye başladı. Eskiz defterlerinin sayılamayacak denli çok sayfalarında ilerledikçe, yazarın yaratıcılık yolculuğunun acı tatlı hatıralarına şahit oluyoruz.

Bunun üzerine Van Gogh ailesi ile birlikte kırsal bir bölgeye taşındı ve sanatını geliştirmeye başladı.  Eskiz defterlerinin sayılamayacak denli çok sayfalarında ilerledikçe, yazarın yaratıcılık yolculuğunun acı tatlı hatıralarına şahit oluyoruz.
tinypic.com

'Scheveningen'de Deniz Manzarası', Vincent van Gogh, 1882. 

Yazar:

İlk eskiz defteri, kraliyet mavisi renginde, ebruli iç kapaklı ve arkada boş bir cebi bulunan bir defter. Kabataslak ilk resim Nuenen’deki bir kiliseye ait. Bu kilise daha sonraları sanatçının 'Scheveningen'de Deniz Manzarası' ve 'Nuenen'deki Reform Kilisesi'nden Ayrılan Cemaat' isimli tablolarda kendine yer buldu.

Siyah kapaklı ikinci eskiz defterinde, öncelikli olarak Nuenen’e bakışlarla devam ediyor. Daha sonra ise sanatçının Japon tahta baskılar üzerine olan tutkusunu geliştirdiğini gözlemliyoruz. 1885 yılı Kasım ayında ise ressam Antwerp’e, dönüyor.

Ancak, Van Gogh(neredeyse sadece ekmek, kahve ve absent ile beslendiği için) hastalandı ve üçüncü eskiz defterine(astarlı, önceki cep boyutundaki defterlere göre dikdörtgen dev bir keten defter) başladığı sıralarda kardeşi ile beraber yaşamak için Paris'e taşındı.

Ancak, Van Gogh(neredeyse sadece ekmek, kahve ve absent ile beslendiği için) hastalandı ve üçüncü eskiz defterine(astarlı, önceki cep boyutundaki defterlere göre dikdörtgen dev bir keten defter) başladığı sıralarda kardeşi ile beraber yaşamak için Paris'e taşındı.

'Nuenen'deki Reform Kilisesi'nden Ayrılan Cemaat', Vincent van Gogh, 1884.

3. defter Parislilerin ve müze heykellerin çizimlerinin yanı sıra, onun için poz veren nü kadın çizimleri ile dolu. 

Oldfield:

Bir karakalem eskizde Van Gogh’un başka birçok resminde de görünen Montmartre’da -o dönemin kırsal bir yerleşim yeri- bir yel değirmeni fark ettim. Ayrıca bu defter çiçek taslakları ile doluydu ve kardeşi Theo'ya yazılmış bir mektup, bir çamaşır listesi ve kardeşine şehre geleceğine dair haber veren bir not vardı.

Van Gogh hâlâ kırsal bölgeler tarafından büyüleniyordu ve bu sebeple 1888 yılında Paris’i terk ederek, Güney Fransa’daki Arles’ye yerleşti.

Van Gogh hâlâ kırsal bölgeler tarafından büyüleniyordu ve bu sebeple 1888 yılında Paris’i terk ederek, Güney Fransa’daki Arles’ye yerleşti.

Ayçiçekleri Eskiz, Vincent van Gogh

Burada amcasının dükkânında renkli kalemler ve boyalar satan 13 yaşında Jeanne Calment isimli bir kız ile tanıştı. Kız Van Gogh’u “kirli, kötü giyimli ve aksi” biri olarak tanımladı. (Bu arada Jeanne Calment 122 yaşına kadar yaşadı ve 1997 yılında hayatını kaybetti).

Van Gogh belki huysuz ve aksi biri olabilirdi ancak kendini yalnız hissediyordu; Arles’de bir sanatçı topluluğu kurmaya karar verdi.

Kendisine Paul Gauguin de katıldı ve bir süre meşhur “Sarı Ev”de birlikte yaşadılar. Van Gogh bu süre zarfında Gauguin’in odasındaki ayçiçeklerinin resmini yaptı.

Kendisine Paul Gauguin de katıldı ve bir süre meşhur “Sarı Ev”de birlikte yaşadılar. Van Gogh bu süre zarfında Gauguin’in odasındaki ayçiçeklerinin resmini yaptı.

Van Gogh'un sadece son eskiz defterinde kendisinin ikonik Ayçiçekleri serisinin ilk eskizlerini bu defterde görüyoruz.

İçeriğin Devamı Aşağıda
Reklam

Ancak, Van Gogh'un sanatsal rüyası, kısa bir süre sonra kâbusu haline geldi. Arles sakinleri onun "deli" olduğu gerekçesiyle "Sarı Ev"den çıkarılması için dilekçe verdiler.

Ancak, Van Gogh'un sanatsal rüyası, kısa bir süre sonra kâbusu haline geldi. Arles sakinleri onun "deli" olduğu gerekçesiyle "Sarı Ev"den çıkarılması için dilekçe verdiler.

Ressam kısa bir süre sonra evden tahliye edilerek akıl hastanesine yatırıldı. Van Gogh, 1890 yılının Mayıs ayında kardeşine ve doktoruna daha yakın olabilmek adına klinikten ayrılarak Kuzeybatı Fransa'daki Auvers-sur Oise komününe katıldı.

İki ay sonra kendini başarısız bulan ve intihar eden sanatçı, kimsesiz bir hayalet olarak, ardında yaşanmamış bir hayal ve son eskiz defterini bıraktı.

Bu dâhi ressam intihar ederek ardında birçok soru işareti bıraktı.

Bu dâhi ressam intihar ederek ardında birçok soru işareti bıraktı.

Kitabın yazarı da şöyle bir soru atıyor ortaya: 

Son eskiz defterinde Ayçiçeklerinin iki farklı versiyonu var. Bunlardan birinde 16, diğerinde 12 ayçiçeği görüyoruz. Bunlar Van Gogh Müzesi’ndeki resimlerle çizim açısından eşleşiyorlar. Ancak vazolarda eşit sayıda çiçek var…Yine de merak ediyorum; eğer Van Gogh daha sonra resimlerinin elde edeceği başarıyı ve kazanacağı ünü görse yine de kendini vurur muydu?  Ve yapacağı tablolar nasıl olurdu?

Sanırım bu sorunun cevabını asla bulamayacağız...

Yorumlar ve Emojiler Aşağıda
Reklam
Hacettepe Üniversitesi'nde Türk Dili ve Edebiyatı ve Felsefe eğitimi aldı. Aynı üniversitede felsefe yüksek lisansı yaptı. Tezinde dijital gözetim mekanizmalarının etik boyutunu inceledi. Başarısız bir girişimcilik deneyimi oldu. Teknoloji felsefesi ve etiği, yapay zekâ felsefesi, İnternet ve yeni medya çalışmaları, veri ve etki gazeteciliği, startuplar ve sosyal girişimcilik ilgi alanları. Bunlar dışında kitaplar, filmler ve seyahat etmek zamansız tutkuları... Gelin muhabbet edelim: https://twitter.com/kendiniarayan https://www.instagram.com/tanerbayram06/
Tüm içerikleri
right-dark
category/eglence BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
367
140
112
44
17
8
6
Yorumlar Aşağıda
Reklam
ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?
Yorum Yazın
Pasif Kullanıcı

Bulundu ha sonunda oh be çok şükür

_orca_

İşte bunlar hep Absinthe.

faceless

bence ünü görse ve anlaşıldığını kendi demek istediklerini anlayanların olduğunu anlasa intihar etmezdi