Bu içerik Onedio üyesi kullanıcı tarafından üretilmiş, Onedio editör ekibi tarafından müdahale edilmemiştir. Siz de Onedio’da dilediğiniz şekilde içerik üretebilirsiniz.

2000li Yılların Müzik Açısından Bomba Gibi Başladığını Gösteren Evladiyelik 15 Yerli Albüm

-
11 dakikada okuyabilirsiniz

90lı yıllar Türk Popüler Müziği tarihinde seyrin değiştiği, üretimin arttığı fakat kalitenin belli bir düzeyde tutulabildiği enteresan bir dönemdi. Herkesin hatıralarında ayrı bir yeri olan bu dönemin albümleri de döneme yakışır cinstendi haliyle. 90ların bitişi Türk Popüler Müziği tarihinde bir devrin bittiğinin,  farklı, karmaşık ve belki de geri dönülmez bir yola girildiğinin göstergesiydi. Çift sıfırlı yıllar 90lara göre daha steril fakat daha formülize işlerin çıktığı, piyasanın nabzının müzikaliteden daha önemli olduğu, satışa endeksli fakat satışların çarpıcı bir şekilde düştüğü bir dönem olarak  karşımıza çıktı. Ancak, sistemin dişlilerinin henüz tam olarak bu yönde dönmeye başlamadığı ilk yıllarda çok başarılı yapımları görmek mümkün Türk Popüler Müzik Tarihi diskografisinde. Bu sebeple mevcut listede 2000 - 2004 yılları arasında çıkmış çok başarılı albümleri listeledim.

1. Candan Erçetin - Elbette (2000)

17 Ağustos depreminin bir ertesi yıldı. Herkesin, tüm Türkiye'nin umuda ihtiyacı vardı. O dönemde tvlerde dönen bir şarkı herkesin içine birazcık da olsa su serpmeyi başarmıştı. Albüme de ismini vermiş bu şarkı, sözleri Candan Erçetin tarafından yazılmış bir Akın Ertübey bestesiydi. Albümdeki diğer tüm şarkılar en az  Elbette kadar başarılıydı. Albüm künyesi Aylin Atalay, Mete Özgencil, Sinan, Akın Ertübey, Kıvanç K ve Alper Erinç gibi Candan Erçetin'in kemik kadrosu olarak adlandırabileceğimiz isimlerden oluşuyordu. Kliplenen Elbette ve Unut Sevme dışında Saçma, Söz Vermiştin ve Olmaz gibi şarkılar birer gizli hit oldu.

2. Sezen Aksu - Deliveren (2000)

90lı yıllara, devrin seyrini değiştirecek olan "Gülümse" gibi bir albümle giriş yapmış olan Sezen Aksu, tarzının biraz dışına çıktığı Deli Kızın Türküsü albümünden sonra etnik sularda yüzen albümler yapmış; Işık Doğudan Yükselir albümüyle Anadolu'ya ; Düğün ve Cenaze albümüyle Balkanlara dönmüş, bunun yanında başka vokallerin sesinden dinlediğimiz bestelerinden oluşan Düş Bahçeleri albümüyle ağızlara bal çalmıştı. Aksu'nun eski Sezen tarzına döndüğü Adı Bende Saklı albümü bu dönemi kapatmış, bizi yine onun lirik pop şarkılarına kavuşturmuştu. Bu süreçten sonra 2000 yılına gelindiğinde Sezen Aksu'nun ne yapacağı merakla bekleniyordu. 99 yılında çıkardığı tekli olan Sarı Odalar aslında yeni albümün habercisiydi. Trip Hop ve Arabesk sularda yüzen bu şarkı dinleyicide Sezen'in yeni bir şeyler denediği hissini uyandırıyordu. Takvimler 2000 yılını gösterdiğinde Salih Ecer dizeleriyle açılan Deliveren albümünü sundu dinleyicisine. Night Ark parmağı değmiş bu albümde söz yazarı künyesinde Sezen Aksu'nun yanı sıra Meral Okay ve Aysel Gürel gibi iki usta kalemin isimleri de göze çarpmaktaydı. Albümün ilk yarısını kapatan "Gidiyorum Bu Şehirden" şarkısı bir Alexiou düeti olmasının yanında üç büyük usta Erkan Oğur, Bülent Ortaçgil ve  Gürol Ağırbaş ortak düzenlemesiydi.Albümde ilk göze çarpan şarkılar "Oh Oh", "Keskin Bıçak" ve "Kahpe Kader" iken "Yine mi Çiçek" ve "Hoş Geldin" şarkılar birer gizli hit oldular.

3. Teoman - Onyedi (2000)

Kartonette yazıldığı haliyle "Onyedi" albümü, Teoman'ı ülkenin en popüler erkek vokalleri arasına sokan ve Teoman'ın ileride klasikleşecek şarkı sözlerinden oluşan dönemin çok çok üstünde, başarılı bir pop rock albümüydü. 2000 yılının en çok satan albümleri arasına giren "Onyedi" albümü birçok hit çıkararak Teoman'ın kariyerinin dönüm noktası oldu. Biri Ajda Pekkan, diğeri Zerrin Özer şarkısı olmak üzere iki cover şarkı barındıran albüm toplamda 10 şarkı oluşturmakta ve cover şarkılar ve bir Rıza Erekli bestesi dışında tüm şarkıların altında Teoman'ın imzası bulunmaktaydı. Sırasıyla kliplenen Paramparça, 17, Rüzgar Gülü ve İki Yabancı dillere pelesenk olmuş ve Teoman'ı başarı basamaklarında hızla yukarı taşımıştı.

4. Göksel - Körebe (2001)

İçinde Göksel'in en büyük hitlerinden biri olan Depresyondayım şarkısını da barındıran Körebe albümü yılın en çok dinlenen albümlerinden biri olmuştu. Hatta öyle ki Göksel bu şarkıyla ana haber bültenlerine konu olmuş, deprosyan hastalığı milenyumun hastalığı olarak görülüp bol bol tartışılmıştı. İkinci klip bir Neşe Karaböcek şarkısı olan Günün Birinde'ye gelmiş ve Göksel ikinci albümüyle başarısını iyice perçinlemişti. Ön plana çıkan bu iki şarkı dışında Parıl Parıl, Bir İhtimal ve Uzatmalarda şarkıları da Göksel hayranları tarafından oldukça sevilmiş ve sanatçının gelecek yıllarda yapacağı işlerin teminatı olarak görülmüştü. Albüm düzenlemeleri sanatçının o dönemki eşi, Türk Popunun en önemli aranjörlerinden biri olan Alper Erinç tarafından yapılmıştı.

5. Işın Karaca - Anadilim Aşk (2001)

Işın Karaca'yı Sezen Aksu'nun konserlerinde Ramazan davulu çalan neşeli kadın olarak tanımış ve çok sevmiştik. Daha yakından ilgilenenler belki de Sezen Aksu'nun Allahın Varsa klibinden de kendisini hatırlayabileceklerdir. Fakat müzikseverlerin onu bir yorumcu olarak tanıması 2001 yılında Sezen destekli albümü Anadilim Aşk ile oldu. Yeni çıkan isimsiz bir pop şarkıcısının Tutunamadım gibi bir tangoyla çıkması o dönem sektörün pek alışık olduğu bir durum değildi. Ve hiç kimse böyle bir şarkıyla ticari bir beklenti içine girmezdi. Fakat halk hem dev sesli bu kadını hem de her dinleyişimizde akıllarımıza Minik Serçe'nin büyük aşkı Onno Tunç'u bize hatırlatan bu şarkıyı çok sevmişti. Karaca bu şarkının hemen arkasından Başka Bahar ve Aramıza Yollar isimli şarkılarına çekmiş ve bu parçalar da birer Işın Karaca hiti olarak Türk Pop tarihine geçmişti. Albümde klibi çekilmemiş gizli hitlerden en önemlileri ise Yaz, Anadilim Aşk, Bitmemiş Tango ve Aşktan Naber isimli şarkılardı. Öyle ki Sezen Aksu bu durumu farketmiş olacak ki Yaz ve Aşktan Naber şarkılarını Yaz Bitmeden albümünde Anadilim Aşk'ı ise Yürüyorum Düş Bahçelerinde albümünde yeniden söyledi. Albüm kartonetinde Minik Serçe'nin yanı sıra Ayda Tunç, Aytuğ Yargıç ve Erdem Yörük gibi başarılı müzisyenlerin isimleri de yer almaktaydı.

6. Kenan Doğulu - Ex Aşkım (2001)

90larda yayınladığı üç popüler albümden sonra Kenan Doğulu'nun çift sıfırlı yıllarda yaptığı ilk iş Ex Aşkım albümüydü. Albüme ismini veren Ex Aşkım ve ilk klip şarkısı olan ve klibinde şarkıcıyı bir rallici olarak gördüğümüz, Şehrazat imzalı Kime Ne şarkıları ilk ön plana sürülen şarkılar olsa da albümün en büyük hitleri Doğulu'nun en zamansız şarkıları olarak kabul edilen Tutamıyorum Zamanı ve Pamuk'tu. Ayrıca albüm Sezen Aksu imzalı Eksik Hayatlar, İlhan Şeşen imzalı dillere pelesenk olmuş Ellerimde Çiçekler ve babası Yurdaer Doğulu'ya ait Elveda Meyhaneci gibi dinlemekten bıkmadığımız muhteşem şarkıları barındırıyordu. Albümün aranjör koltuğunda ise tahmin edileceği gibi Ozan Doğulu oturuyordu.

7. Mete Özgencil - Olmalı (2001)

Daha önce Candan Erçetin, Nükhet Duru, Nilüfer, Tarkan, Umay Umay, Metin Arolat gibi sanatçılarla şarkılarını paylaşmış ve adını sayamayacağımız birçok sanatçıya ikonik klipler kazandırmış Özgencil'in Türk Pop tarihine kazandırdığı ilk ve tek albümüydü Olmalı. Bıçak gibi sözler ve çağın çok ötesinde bir soundla nakış gibi işlediği şarkılar barındıran bu albüm, belki de Türk Popunun en özel albümlerinden birisi olarak yerini aldı. Hiç dinlemediyseniz Devrim Karaoğlu düzenlemeleriyle şaha kalkan Olmalı, Gel Öğret ve Git, 1 Bana Vurulmuş Ol gibi şarkıları ivedilikle dinlemelisiniz.

8. Şebnem Ferah - Perdeler (2001)

Kadın ve Artık Kısa Cümleler Kuruyorum gibi Türk Rock Müziğin en iyi albümlerinden ikisini yayınlamış olan Şebnem Ferah'ın olgunluğa ererek belki de en iyi şarkı sözlerini en iyi melodilerle buluşturduğu ve mükemmel bir sound yakaladığı en özel albümüydü Perdeler. Albüme ismini veren Perdeler'in yanı sıra daha sonra Müslüm Baba'nın da söylemiş olduğu Sigara, seneler sonra canlı performansıyla yeniden hit olmuş Sil Baştan, sözleriyle sanatçının ne kadar cesur olduğunu gösteren Günaydın Sevgilim ve belki de bu zamana kadarki en iyi yorumuyla Yemen Türküsü gibi Şebnem Ferah denilince akla gelen ilk şarkılar bu albümde yer almaktaydı.

9. Tarkan - Karma (2001)

Çift sıfırlı yıllara gelindiğinde Tarkan dünyanın tanıdığı başta Avrupa ve Latin Amerika olmak üzere dünyanın dört bir yanında fanları olan bir Megastardı. Ve 1999'un başında yeni bir albüm için kolları sıvamıştı. Sanatçının son albümü olan Ölürüm Sana'nın üzerinden tam 4 yıl geçmişti ve hayranları yeni bir Tarkan albümünü merakla beklemekteydi. Bunun üzerine Tarkan albümden hit potansiyeli yüksek olan Kuzu Kuzu şarkısını albüm öncesi bir nabız yoklaması amacıyla tekli olarak piyasaya sürdü. Şarkı çıktığı ilk günden fırtınalar koparmayı başarmıştı. Gerek yeni imajı, gerek başarılı klibi, gerekse sounduyla Tarkan gerçek bir stardı. Tekli yayınlanıp nabız yoklandıktan sonra albüm raflarda yerini aldı. Aranjör koltuğunda kadim dostu ve başarısının en büyük mimarlarından biri olan Ozan Çolakoğlu oturuyordu. Ve Çolakoğlu tüm birikimini ve hünerini her bir şarkıyı nakış gibi işleyerek bir şahesere dönüştürmekte ustaca kullanmıştı. Şarkılarda ağırlıklı olarak Tarkan imzası görünse de albüm bir Mazhar Alanson, iki Mete Özgencil ve iki Nazan Öncel şarkısı içeriyordu. Söylemeye gerek var mıdır bilmiyorum ama şarkıların hepsi , istisnasız, birer Tarkan hiti olacaklardı.

10. Teoman - Gönülçelen (2001)

2000li yılların Teoman'ın en üretken olduğu yıllar olduğunu söylersek yanlış olmaz. 2000 yılında çıkardığı ve çok başarılı olmuş Onyedi albümünün üzerinden henüz tam 1 yıl bile geçmemişken Teoman Gönülçelen isimli albümüyle çıktı karşımıza. Gönülçelen ilk günden dillere pelesenk olsa da albümün tek alametifarikası tabiki bu şarkı değildi. İstanbul'da Sonbahar, İstasyon İnsanları, Hayalperest ve Pamela soslu Zamaparanın Ölümü (İkinci ve Son Bölüm) gibi kült şarkılar barındıran bu albüm ayrıca bir Özdemir Erdoğan bir de Barış Manço coverı içeriyordu. Bu albümle Teoman bizlere hem usta bir şarkı yazarı hem de başarılı bir yorumcu olduğunu bir kez daha kanıtlıyordu.

11. Mazhar Alanson - Türk Lokumuyla Tatlı Rüyalar (2002)

1965'te Mazhar'ın elinde The Beatles plağıyla Fuat'ı gördüğü gün temelleri atılan MFÖ grubunun 1971'den itibaren devam ettikleri müzikal yolculuğunda verilen ilk molaydı bu albüm. Dağıldılar dedikodularına yol açsa da Mazhar Alanson solo olarak bir albüme imza atma hevesinden öteye gitmiyordu durum. Öyle ki grup bu albümden sonra beraberliklerine tam gaz devam etmiş ve belki de onları dinleyen 3. neslin hayatlarına sızmakta beis duymamışlardı. Albüme dönersek, Deli Mazhar'ın şanına yakışacak hem de ,ismiyle müsemma, dinleyenlere bir rüya alemi yaşatacak cinsten harika bir albümdü Türk Lokumuyla Tatlı Rüyalar. Bir Sabahattin Ali ve bir Cemal Süreya şiirine yapılan beste dışında albümün tüm şarkıları altında Mazhar Alanson imzası bulunuyordu. Üstat tüm meziyetlerini ustalıkla göstermiş ve ortaya tadına doyulmaz lezzetler çıkmıştı. Albümün çıkış parçası daha önce Tarkan'dan dinlediğimiz Yandım'dı. Şarkıyı Tarkan'dan çok severek dinlemiş olsak da Alanson şarkının sadece ona ait olduğunu ispatlayan bir yorumla söylemiş ve böylelikle şarkı her parçası ayrı bir lezzet olan bu albümün çıkış parçası olmaya hak kazanmıştı. Ah Bu Ben ve daha önce MFÖ'den dinlediğimiz New York Sokakları şarkısının devamı olan Jazz (New York Sokakları 5) şarkıları albümün kliplenen şarkılarıydı. Fakat albüm bunların yanı sıra Benim Hala Umudum Var gibi büyük bir duygusal hiti, Cem Yılmaz soslu Psikopat'ı, dillere pelesenk olan Hamak ve Hindistan gibi pek eğlenceli şarkıları da içinde barındırıyordu.

12. Nil Karaibrahimgil - Nil Dünyası (2002)

Hepimiz onu Turkcell'in Özgür Kızı olarak tanımış pek de sevmiştik. Fakat çoğumuz bir çok cingıla soluk veren sıcacık bir ses olduğunu henüz bilmiyorduk ta ki 2002 yılında çıkardığı Nil Dünyası albümüne kadar. Albüm Dergi konseptiyle hazırlanmış sevimli bir kartonetle çıktı karşımıza. Sırf bu haliyle bile kendine has, özgün bir çalışmayla karşı karşıya olduğumuzu anlamıştık. Öyle ki şarkıları tek tek dinlediğimizde gerçekten Nil'in Dünyasına girip rengarek kıtaları gezindiğimizi anlayacaktık. Nil aranjör olarak Ozan Çolakoğlu'nu tercih etmiş ve bu beraberlik sanatçının 3. albümüne kadar devam etmişti. Bu albüm ikilinin kimyasının ne kadar tuttuğunu gösteren renkli bir çalışma olmuş, Çolakoğlu tüm yaratıcılığını Nil'in eşi benzeri bulunmayan orijinallikteki parçalarında dışavurmuştu. Albümün çıkış şarkısı XL günlük jargonda yer etmiş, herkes kendi arkadaş ortamındaki "Pelin"e malum şarkıyı ithaf etmiş, aşık olduğumuzu Resmen Aşığım dizeleriyle itiraf etmiştik. Kek yapmayı Nil'den öğrenen bile olmuştu hatta. Belki de Nil "Uzaylı"ydı. Yok bu gezegenden değil ışık yılı uzaktaydı.

13. F.D. - Orjinal_Altyazılı (2003)

Feridun Düzağaç nam-ı diğer F.D.'nin en popüler olmuş albümlerinden biriydi Orjinal_Altyazılı. Albüm, ismiyle müsemma, hem Feridun Düzağaç'ın kendi has, özgün sözlerini, içimize dokunan tamlamalarını içeriyor hem de halet-i ruhiyemize bir altyazı oluşturuyordu. Çıkış şarkısı F.D. bir nakkaş ustalığında yazılmış belki de sanatçının en özel şarkılarından biriydi. Düzağaç bizlere klişelerden ve piyasanın dogmalarından ne kadra uzak ve ne kadar özgün bir şarkı yazarı olduğunu bizlere kanıtlıyordu. Albümde ön plana çıkan Alev Alev, Boş Ders Şarkısı, Nadas, Gamlı Uçak gibi şarkılar da bu savın en büyük kanıtlarıydı. Bir Ezginin Günlüğü coverı olan Düşler Sokağı ise sanatçının ne kadar başarılı bir yorumcu olduğunu gözler önüne seriyordu.

14. Şebnem Ferah - Kelimeler Yetse (2003)

İsminden de anlaşılacağı gibi bazen sözcüklerle anlatamadığımız duyguları şarkılara döktüğü bir albümle raflarda yerini aldı Şebnem Ferah 2003 yılında. Albüm önceki çalışmalara nazaran daha sert sözlerle daha sağlam bir soundun harmanlandığı çok başarılı bir çalışma olarak dikkatleri çekti. Çıkış parçası olan Ben Şarkımı Söylerken Ferah'ın cesaretiyle tam not aldığı unutulmaz bir şarkı olarak tarihe geçti. Sanatçı albümden cesurlukta çıkış parçasıyla yarışabilecek güçte olan iki şarkıya Gözlerimin Etrafındaki Çizgiler ve Mayın Tarlası isimli şarkısını da kliplendirdi ve listelerde uzun süre boyunca 1 numarada kaldı. Kliplenmese de Şebnem Ferah hitleri arasına giren İyi-Kötü (Dans Pisti) ve Çocukken Sahip Olduğum Kırmızı Rugan Ayakkabılar gibi şarkılar da bu albümün bize kazandırdığı şarkılardı. Bu albümle birlikte Şebnem Ferah artık Türk Rock müziğinin yeri doldurulamayacak en büyük kadın Rock Starı olduğunu kanıtlamıştı.

15. Mor ve Ötesi - Dünya Yalan Söylüyor

Listenin son albümünü Rock müziğinin ve grup müziğinin kitlelerce yaygınlaşmasına sebebiyet verdiğinden aslında çift sıfırlı yılların biraz daha ortalarında yayınlanmış olan MVO'nun Dünya Yalan Söylüyor albümü oluşturuyor. Albüm grubun 4. stüdyo albümü olmasına karşın kitlelerce tanındıkları hayranlarını oranca fazlasıyla arttırdıkları bir albüm ola özelliği taşıyor. Çıkış şarkısı olan politik ve toplumsal göndermeler içeren Cambaz'ın yanı sıra Bir Derdim Var, Uyan, Aşk İçinde gibi şarkılar ve bir Fikret Kızılok klasiği olan Sevda Çiçeği yorumu da albümün büyük kalabalıklara ulaşmasını sağlayan başarılı çalışmalar olarak gösterilebilir.

Bu içerik Onedio üyesi kullanıcı tarafından üretilmiş, Onedio editör ekibi tarafından müdahale edilmemiştir. Siz de Onedio’da dilediğiniz şekilde içerik üretebilirsiniz.

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!

ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?

Yorum Yazın
onur-ozdemir11

Tarkan neydi öyle arkadaş ya.. O saçlar, kıvırmalı danslar :D Bütün Türkiye şok ve hayran olmuştu, gerçekten star adam...

Başlıklar

AşkCem YılmazHindistanİstanbulKenan DoğuluOzan ÇolakoğluŞebnem FerahSezen AksuTarkanTercihTurkcellaşkkekmüziktatlı
Görüş Bildir