Bu içerik Onedio üyesi kullanıcı tarafından üretilmiş, Onedio editör ekibi tarafından müdahale edilmemiştir. Siz de Onedio’da dilediğiniz şekilde içerik üretebilirsiniz.

Hala İnatla "Bayan" Diyenler İçin 13 Adımda Neden Bayan Değil Kadın Demeliyiz?

458bPAYLAŞIM

Üzerine çok tartışılan ve çoğu zaman özellikle erkekler tarafından gereksiz ve feminist bir tutumla abartıldığı düşünülen bir konu bu. Abartılan, gereksiz büyütülen bir tutum olduğunu düşünmeden önce konunun esas nedenlerini ve haklılığını bir kez daha anlatabilmek adına bu içeriğimizi hazırladık. İşte 'neden "bayan" değil "kadın" demeliyiz'in 13 maddede cevabı...

1. İlk önce şunun ayrımını ortaya koymakta fayda var; 'Kadın' ve 'Erkek' kelimeleri cinsiyet belirtmede kullanılır.

2. 'Bay' ve 'Bayan' kelimeleri ise cinsiyet belirtmeye gerek duyulmadığı durumlarda, birer hitap şekli olarak kullanılır.

3. Elbette ki biri ile konuşmanız, seslenmeniz gerektiğinde bu kelimeyi kullanabilirsiniz ama böyle durumlarda bile kullanmaktan kaçınmanızda fayda var.

Örneğin "Bay, bakar mısınız?" diyemeyeceğiniz gibi "Bayan, bakar mısınız?" demeniz de abes kaçacaktır.

4. Yani asıl karşı çıkılan; kadın bireylerin cinsiyetlerinden bahsedildiği durumlarda, insanları bu kelimenin kullanımından kaçmaya iten algı ve zihniyettir.

Boşuna abartılan ve büyütülen bir tartışma demeden önce asıl nedene odaklanırsanız, olayın haklılığını ve bu konudaki ısrarın yalnızca feminist bir söylem olmadığını da göreceksiniz.

5. 'Ama benim niyetim kötü değil, sadece kibarlık olsun diye böyle söylüyorum.'

Eğer kendinizi bu şekilde savunuyorsanız özrünüz kabahatinizden daha büyük! Çünkü bu neden kibarlık olsun ki, size bunun daha kibar olduğunu düşündüren ne?  Bu, tamamen kadını cinsel kimliğinden uzak tutmaya çalışan erkek egemen sistemin bize dayattıklarının bir sonucudur. Ayrıca asıl yanlış olan bu kelimeyi ve çağrışımlarını ayıp bulan zihniyettir.

6. Bir de bundan daha da vahim olan şu savunma var tabii ; Kadın-kız ayrımı yapmaktansa daha naif olduğunu düşünüyorum.

Oysa kadın olmanın da kadın demenin de utanılacak bir tarafı yoktur ve bunun ayrımı yapmak kimseye düşmez.

7. Zaten kız diye de bir cinsiyet de yoktur. Kadın/Erkek; tıp dilinde “Dişi/Erkek” olarak geçer. Bunların küçük yaşta olanlarına da kız/oğlan denir.

TDK'da da kadın kelimesinin tanımı şu şekildedir: Erişkin, dişi insan. 

Yani gelişimini tamamlamış ve 18 yaşını doldurmuş her dişi birey, kadındır.

8. Ancak esas niyetiniz gerçekten kibar olmaksa; bu kelime yerine 'hanımefendi' kelimesini kullanmanız çok daha 'kibar' olacaktır.

Tabii yine sadece hitapla kısıtlı durumlarda.

9. Bunda büyütülecek ne var demeyin!

Bize bu algıyı yaratan tutucu zihniyet konuşma dilimize lanse edilerek bu kullanım normalleştirmeye çalışılıyor. Ve bunun karşısında durup, algılarımızla oynanmasına izin vermemek hem kadınların hem de erkeklerin en önemli sorumluluklarından biri olmalı.

10. Esas kimliğin söz konusu olduğu durumlarda yalnızca cinsiyet belirten 'kadın' kelimesinin ayıp olarak algılanıp, yerine bayan sözcüğü kullanıldığında bir art niyet aramak gayet normaldir.

11. Çünkü erkek egemen toplumumuzda kadın denilince hemen bu durum, bireyin medeni haline daha da kötüsü namusuna bağlanıyor.

Ve sırf bu yüzden insanlar, kadın demek yerine  bayan diyerek konuyu kapatıveriyor. Konunun en önemli noktası da burasıdır çünkü bu tutum yüzünden kadın cinsiyeti, bir sözcüğe sıkıştırılarak aşağılanıyor.

12. Ama ben yine de karıştırıyorum nerede hangisini kullanacağımı bilemiyorum diyorsanız, bir iki örnek verelim;

Türkiye Kadınlar Basketbol Ligi, Kadın Reyonu- Erkek Reyonu, Kadın WC- Erkek WC, Kadın doktor/avukat/öğretmen doğru kullanımlardır.

Daha da önemlisi; 8 Mart Dünya Bayanlar Günü değil, Kadınlar Günü'dür.

25 Kasım Uluslararası Bayana Karşı Şiddete Hayır Günü değil, Kadına Karşı Şiddete Hayır Günü'dür.

13. Zaten tüm bu nedenlerin dışında 'KADIN' kelimesi çok daha ahenkli ve güzeldir! :)

Kimsenin kadın demekten çekinmediği ve bireylerin kadın olmaktan utanmadan bunu yüksek sesle söyleyebildiği günlere!

Bu içerik Onedio üyesi kullanıcı tarafından üretilmiş, Onedio editör ekibi tarafından müdahale edilmemiştir. Siz de Onedio’da dilediğiniz şekilde içerik üretebilirsiniz.

BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!
Helal olsun!
Hoş değil!
Yerim!
Çok acı...
Yok artık!
Çok iyi!
Kızgın!

ONEDİO ÜYELERİ NE DİYOR?

Yorum Yazın
badcatsero

lan bi siktirin gidin sahte duyar kasıcılar... toplumun anasını siktiniz yok şu kelimeyi kullanma yok bunu kullanma... bayansınız işte amk BAYAN! Hanım değilmiş! lan gerizekalılar Hanım kelimesinin nereden geldiğini biliyormusunuz ki hanım değil diye yazmış bide.... ne sikim uydursakda ortaya çıksak yırtık dondan çıkar gibi diye ne bok yiyeceğinizi şaşırdınız... kadın erkek eşitliği var diye anıranlar boşanınca nedense erkek sadece nafaka ödüyor mesela ona niye sesiniz çıkmıyor işinize geldiği için mi??? anca işinize geldiği gibi amk

noruyonlaa

amma anlam yüklediniz yaa. küfür etmiyor ya insanlar seslenirken. kız, kadın, hanımefendi, bayan hepsi aynı işte. dişi birinine sesleniş bu kadar basit.

gandahar

Nedense sebepsizce duyar kasılıyomuş gibi geliyodu hep. Artık net eminim pekte bi mantıklı açıklaması yokmuş

thepowerofra

bacim desek olmaz mi ?

depresifon

yabancılar sürekli bay ve bayan diye hitap ediyor..bence gayet kibar.mrs Emily,mr michael..women Emily,male michael..otobüste birine yer verirken buyrun hanımefendi..buyrun kadın..hanımefendi daha kibar..bakar mısın kadın dendiğinde bir kadının ters tepkisini görmüşlüğüm var.bakar mısın hanımefendi dendiğinde bu daha yumuşatıyor sanki..ne kadar hanım hanımcık biri dendiğinde hoş.ne kadar kadın kadıncık kaba.ulan yıllardır dilimize doladığımız şeyi niye kurcalıyonuz.hanım dendiğinde bunu niye hakaret gibi algı yaratılıyor.durduk yere icat çıkarmanın anlamı yok.yerine göre her ikisininde kullanılmasında sakınca yok.kadın hakları yerine hanım hakları olamayacağını da biliyoruz.ortama göre değişebilir.ne var bunda.niye kafama takıyonuz gece gece böyle şeyleri.

Görüş Bildir